Kun logoa suunnitellaan, määritellään usein samalla myös muut yrityksen visuaaliset elementit kuten värit ja fontit, käyntikortit sekä mahdollisesti myös ulkoasu kotisivuille. Brändimuotoilun palettia voidaan laajentaa niin isoksi, kuin yrityksellä on tarvetta. Yhtenäistä visuaalista brändi-ilmettä kannattaa totta kai jatkaa myös esimerkiksi ikkuna- tai autoteippauksissa, esitteissä, messuosastoissa, tekstiileissä, asiakaslahjoissa sekä muissa markkinointi- ja mainosmateriaaleissa. Tätä kokonaisuutta kutsutaan graafiseksi ohjeistukseksi ja se olisi hyvä löytyä jokaiselta yritykseltä.
Kaikkien yrityksen edustajien on helppo käyttää graafista ohjeistusta eri tilanteissa. Sen avulla ei tarvitse koskaan pähkäillä, miten minkäkin kokoinen mainos tehdään tai mitä logo versiota käytetään esimerkiksi uusia työpaitoja tilatessa, sillä kaikki yrityksen visuaaliseen ilmeeseen liittyvät tiedot ja materiaalit löytyvät aina selkeästi samasta paikasta.
Joko sinun yritykselläsi on selkeä, brändin arvojen näköinen tunniste sekä graafinen ohjeistus?
Brändimuotoilua voidaan tietenkin hyödyntää yleisesti yritys- tai tuoteilmeen suunnitteluun, mainnonan, mainosmateriaalien autoteippauksen, mainosteippauksen tai kotisivujen ulkoasun suunnitteluun.
Tärkeää brändimuotoilussa on ymmärtää kaupallisuus, eli mitä ollaan myymässä, miten ja kenelle. Eikä vain tehdä taidetta ja “siistejä juttuja”.