Threads on Metan tuottama sosiaalinen media, joka suunniteltiin kilpailijaksi aiemmin Twitterinä tunnetulle X:lle. Näiden kahden sovelluksen toimintaperiaate onkin hyvin samanlainen perustuen nopeatempoisiin tekstipainotteisiin syötteeseen. Koska kyseessä on Metan sovellus, se nivoutuu näppärästi yhteen Instagramin kanssa ja Threads-tilin luominen onkin noin minuutin homma Instagram-tiliä hyödyntäen.
Mikä on Threads?
Threads tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden lähettää päivityksiä, jakaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien viestien kanssa tykkäysten, uudelleenjulkaisujen ja vastausten muodossa. Hyvin samantapainen idea siis kuin Twitterissäkin. Suurimpana erona yleisiin sosiaalisen median kanaviin on, että Threads ei mahdollista aihetunnisteiden (hashtag) käyttöä ja sen hakua voikin käyttää ainoastaan muiden käyttäjien löytämiseen.
Sovelluskaupoissa Threads on kuvattu seuraavasti: ”Paikka, jossa yhteisöt kokoontuvat keskustelemaan kaikesta sellaisista aiheista, joista välitätte tänään, siihen, mikä on trendiä huomenna.” ”Oletpa kiinnostunut mistä tahansa, voit seurata suosikkisisällöntekijöitäsi ja olla suoraan yhteydessä muihin, jotka rakastavat samoja asioita – tai rakentaa uskollisia seuraajiasi jakaaksesi ideoitasi, mielipiteitäsi ja luovuutesi maailman kanssa.”
Markkinointitoimistona lähestymme seuraavaksi markkinoinnin näkökulmasta ja annamme vinkkejä sen hyödyntämiseen.
Maksettu mainonta Threadsissa
Tätä kirjoittaessa Meta ei vielä mahdollista maksettua mainontaa sovelluksessa, mutta tulossa on kuulemma piakkoin. Ei varmasti tarvitse olla kovinkaan erikoinen ennustaja arvatakseen, että mainoksien hallinta tulee tapahtumaan keskitetysti Facebook-mainostilin kautta. Seurailemme tilannetta ja otamme toki tämän tarjontaamme heti kun mahdollista!
Sisältömarkkinointi Threadsissa
Jos Threadsissa ei voi mainostaa, saatat miettiä miksi ottaisit sen osaksi yrityksesi markkinointistrategiaa. Markkinointi on kuitenkin muutakin kuin maksettua mainontaa, joten tässä tullaankin sisältömarkkinointiin. Miten sisällön avulla kasvatat brändisi kiinnostavuutta kohderyhmän silmissä ja generoit liidejä ja myyntiä? Älä kuitenkaan lähde tuhlaamaan aikaasi Threadsiin ilman sisältöstrategiaa.
Yksi tärkeä kysymys on, käyttääkö kohderyhmäsi Threadsia? Tähän vastauksena on, jos kohderyhmäsi käyttää Twitteriä, se käyttää todennäköisesti myös Threadsia, joskin Threadsin Instagram-yhteyden ansiosta todennäköisesti myös nuoremmat käyttäjät.
Kokosimme tähän lopuksi viisi vinkkiä Threadsissa onnistumiseen.
1. Osallistu keskusteluihin
Ja tuo niihin mukaan asiantuntijuutesi argumentoiden. Vaikka Threads on periaatteessa minibloggausalusta, älä käytä sitä blogina, jossa jaat ja unohdat sisältöä.
Kuten Threads nimikin kertoo, sinun tulee luoda viestiketjuja, jotka yhdistyvät kommentteihin ja mahdollisesti myös ensimmäiseen viestiin liittyvään jaettuun sisältöön. Profiilissakin näet kaksi saraketta: Viestiketjut ja vastaukset. Näin on helppo seurata vastauksia omiin viesteihisi ja jatkaa keskustelua.
2. Säilytä keskusteluissa johdonmukaisuus ja persoonallinen sävy koko keskustelusi ajan
Jos haluat ihmisten huomaavan sinut keskusteluissa – erityisesti sellaisissa keskusteluissa, joita et ole itse aloittanut, sinun on valittava johdonmukainen sekä persoonallinen sävy kaikille viesteillesi. Viesti asiasi ytimekkäästi ja koita olla provosoitumatta sekä provosoimatta.
Jos sinulla on useita ihmisiä, jotka käyttävät sosiaalisia tilejäsi, sinun on luotava tämä sävy heidän kaikkien kanssa pitääksesi linjan johdonmukaisena.
3. Älä myy mitään!
Monet yritykset pitävät sosiaalista mediaa suorana kanavana tehdä myyntiä. Tämä ajattelutapa on kuitenkin virheellinen Threadsissa, koska useimmat ihmiset eivät käytä sovellusta päivittäin tavaroiden ostamiseen. Threads on vielä liian uusi suoraan myymiseen ja kuten jo kirjoitin, se ei vielä tue edes mainoksia.
Mikäli tarvitset apuja Threadsin käyttöönottoon tai juuri teidän yrityksellenne räätälöityyn Threads-sisältöstrategiaan, ole yhteydessä!
Jenni Lundén
040-7558816
jenni@powerpanda.fi