Näin luot toimivan sisältöstrategian

Näin luot toimivan sisältöstrategian

Sisältöstrategia, markkinointisuunnitelma vai julkaisukalenteri – rakkaalla lapsella on monta nimeä

Kutsutpa sitä sitten sisältöstrategiaksi, markkinointisuunnitelmaksi tai vaikka julkaisukalenteriksi, yksi asia on varma: ilman suunnitelmaa sisältömarkkinointi on kuin purjevene ilman peräsintä. Saatat päästä eteenpäin – ehkä jopa nopeasti – mutta ilman selkeää suuntaa ja rytmiä on vaikea tietää, oletko menossa oikeaan suuntaan.

Sisältöstrategia on keskeinen työkalu markkinoinnissa. Se tuo suunnitelmallisuutta, säännöllisyyttä ja selkeyttä sisällöntuotantoon. Kun tiedät, kenelle puhut, mitä kanavia käytät ja mitä aiot sanoa, sisällöstä tulee paitsi vaikuttavampaa myös tehokkaampaa.

Tässä 5 vinkkiä sisältösuunnitelman luomiseen:

1. Määritä kohderyhmä – kenelle tuotat sisältöä?

Sisältö, joka on ”kaikille”, ei oikeastaan ole kenellekään. Siksi ensimmäinen askel on kirkastaa, kenen ongelmia ratkaiset. Laadi ostajapersoonia, tutki asiakasdataa ja mieti:
– Mitä kysymyksiä asiakkaasi esittävät?
– Missä vaiheessa ostopolkua he ovat?
– Millaista tietoa he tarvitsevat päätöstensä tueksi?

2. Valitse oikeat kanavat – missä yleisösi viettää aikaa?

Hyvä sisältö menee hukkaan, jos se julkaistaan väärässä paikassa. Mieti:
– Löytyykö kohderyhmäsi LinkedInistä, Instagramista vai uutiskirjeestäsi?
– Kuluttavatko he blogitekstejä, videoita vai lyhyitä somepostauksia?

Valitse kanavat, jotka tavoittavat yleisösi tehokkaimmin – ja joita pystyt ylläpitämään säännöllisesti.

3. Ideoi vapaasti – ideoita ei voi koskaan olla liikaa

Pidä ideointipalaveri, brainstormaa tai tee hakuja yleisistä hakutrendeistä. Kerää kaikki potentiaaliset sisältöideat ylös ilman sensuuria:
– Vastaukset asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin
– Ajankohtaiset ilmiöt alaltasi
– Yrityksesi arki, ihmiset ja tarinat

Mitä enemmän ideoita keräät, sitä helpompi on valita parhaat ja ajankohtaisimmat julkaistavaksi.

4. Tee sisältökalenteri ja vastuunjako

Nyt alkaa konkretia. Valitse parhaat ideat ja aseta ne julkaisukalenteriin. Merkitse julkaisuajankohdat, kanavat ja vastuuhenkilöt. Jos sisällöntuotantoa tekee useampi henkilö, sopikaa selkeästi:
– Kuka kirjoittaa?
– Kuka julkaisee?
– Kuka seuraa tuloksia?

Kalenteri tuo rytmiä ja pitää sisällöntuotannon liikkeessä myös kiireisinä aikoina.

5. Muista, että suunnitelma on elävä dokumentti

Sisältösuunnitelmaa ei kirjoiteta kiveen. Se saa – ja sen pitää – elää ja kehittyä. Käytä analytiikkaa ja asiakaspalautetta sen päivittämiseen. Mikä toimii? Mikä ei? Missä voisi kokeilla uutta lähestymistapaa?

Tarvitsetko apua sisältöstrategian luomiseen?

Jos suunnitelma on vielä vaiheessa tai sisältöideat hakusessa, me voimme auttaa. Oli kyseessä yksittäinen kampanja, koko sisältöstrategian rakentaminen tai vain lisäkäsiä tuotantoon, olemme mielellämme mukana.

Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä, miten voimme tukea teidän sisältömarkkinointia.

Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi