Tapahtuman markkinointi – viisi vinkkivitosta

Tapahtuman markkinointi – viisi vinkkivitosta

Tapahtuman markkinointi on olennainen osa onnistunutta tapahtumaa! Powerpandalla on vahva kokemus tapahtumien markkinoinnista. Päätimme tästä rohkaistuneena tehdä aiheesta blokirjoituksen, jossa hyvin konkreettisin esimerkein annamme viisi vinkkiä siihen mitä tapahtuman markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon! Keskitymme tässä kirjoituksessa digitaaliseen markkinointiin, johon pääsääntöisesti suosittelemme markkinointibudjettia käytettävän.

Ensimmäinen ratkaistava asia on tietysti tehtäväjako. Teetkö koko markkinoinnin itse vai haluatko ulkoistaa sen kokonaan tai osittain. Ulkoistamista kannattaa harkita, jos kokemusta digimarkkinoinnista ei juurikaan ole. Ulkoistuksessa olemme saaneet jopa kolme kertaa parempia tuloksia aikaan suhteessa siihen, kun markkinointia on yritetty tehdä aikaisemmin itse.

Tapahtuman markkinointi on olennainen osa sen onnistumista. Oli kyseessä sitten pieni yritystapahtuma tai suuri festivaali, hyvällä markkinoinnilla voidaan varmistaa, että tapahtuma saa huomiota ja houkuttelee oikean yleisön. Tässä muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon tapahtuman markkinoinnissa:

1. Ole ajoissa liikkeellä tapahtuman markkinoinnin kanssa

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että markkinointi aloitettaisiin liian aikaisin. Ajoissa liikkeellä tarkoittaa sitä, että markkinointi suunnitellaan huolellisesti hyvissä ajoin ja tarvittavat aineistot sekä tilioikeudet markkinointitoimiston kanssa ovat valmiina ennen markkinoinnin aloittamista.

2. Valitse kanavat huolellisesti

Riippuen tapahtuman kohderyhmästä, kanavien valinta kannattaa valita huolellisesti ja miettiä millä suhteella mediabudjettia kannattaa jyvittää eri kanavien kesken. Jos tapahtumasi ei ole kertaluonteinen, vaan sitä järjestetään useaan kertaan, kannattaa uutiskirjemarkkinointi aloittaa ja kerätä uutiskirjetilaajia. Tällä saadaan hyvin kustannustehokkaasti markkinoitua tapahtumaa vakikävijölille! Pääsääntöisesti markkinointikanavina suosittelemme Googlen tuotteita, Metaa ja mahdolisesti myös TikTokia. TikTok tätä kirjoittaessa ei vielä mahdollista markkinointia alueellisesti Suomessa, vaan markkinointi menee koko Suomen alueelle – tähän löytyy kyllä kikkoja miten myös TikTok-markkinointia saadaan kohdistettua kohderyhmälle, joten se kannattaa ottaa kanavaksi mukaan sen edullisuuden vuoksi – erityisesti jos kohderyhmänä ovat vähän nuoremmat asiakkaat.

Meillä on hyvin nopeasti antaa vinkit kanaviin, joten suunnitellessasi tapahtumasi markkinointia ole yhteydessä!

3. Hyödynnä dataa tehokkaasti tapahtuman markkinoinnissa

Jotta arvokkaat markkinointieurot saadaan hyötykäytettyä tehokkaasti, kannattaa markkinointia kohdentaa tehokkaasti dataperusteisesti! Jos dataa ei aikaisemmin ole hyödynnetty, se kannattaa aloittaa heti.

4. Aineistot minttiiin

Liikkuva kuva pysäyttää! Digitaalisessa markkinoinnissa liikettä sisältävä mainos tuottaa paremmat tulokset. Tämä ei tarkoita kallista videoprojektia, hyvin pienellä animoinnilla saadaan jo ihmeitä aikaa kevyesti.

Käytettävä kanava asettaa vaatimukset myös aineiston kuvasuhteeseen. Kolmella eri versiolla; vaaka (landscape), neliö (square) ja pysty (portrait) pärjäät hyvin.

5. Huolehdi ländäristä

Mainonta ohjaa tavallisesti verkkosivustolle ja ländäri kannattaa miettiä huolella, jotta tavoite esimerkiksi lipunmyynti tapahtuu. Mainonnan tehtävä on herättää kiinnostus, mutta ländärillä naulitset asiakkaan. Tarjoa selkeästi kaikki tarvittava informaatio, kasvata mielenkiitoa ja huolehdi, että ostaminen on helppoa.

Tapahtuman markkinointi – yhteenveto

Tapahtuman markkinointi on monivaiheinen prosessi, jossa yhdistyvät luovuus, strateginen suunnittelu ja oikeiden kanavien valinta. Kun pidät huolta siitä, että tavoitteet, kohderyhmä ja markkinointikanavat ovat oikein valittuja ja että viestisi on houkutteleva ja selkeä, luot vahvan perustan onnistuneelle tapahtumalle. Jatkuva seuranta ja jälkimarkkinointi auttavat varmistamaan, että tapahtuman vaikutus ulottuu pitkälle sen jälkeen, kun se on päättynyt.