Näin rakennat menestyksekkään YouTube-kanavan

Viime viikolla käsittelimme blogissamme YouTuben eri mainosvaihtoehtoja. Tällä viikolla jatkamme videoiden maailmassa ja pohdimme, miten rakennat menestyksekkään YouTube-kanavan yritykselle tai yhteisölle (tai vaikkapa itsellesi). Yritykset voivat hyödyntää videoita esimerkiksi sisältömarkkinoinnissa, brändäyksessä, tai vaikkapa työnantajamielikuvan kehittämisessä.

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun alat rakentaa YouTube-kanavaa?

Johdonmukaisuus ja selkeä strategia auttaa pääsemään alkuun

Mikä on kohderyhmäsi eli kenelle videosi on suunnattu? Millainen sisältö kohderyhmääsi kiinnostaa? Kuka tekee ja mitä? Tarvitseeko videotuotannon osia ostaa ulkopuoliselta?

Kirjaa ylös mahdollisimman pitkä lista videoiden aiheita ja aikatauluta ne sisältökalenteriin. Kuvaa varmuuden vuoksi useampi video ennen kuin julkaiset mitään, jotta sinulla on valmiita videoita odottamassa, jos matkan varrella tapahtuu jotain yllättävää.

Tee selkeä aikataulu ja julkaise videot aina samana viikonpäivänä samaan kellonaikaan. Silloin seuraajasi tietävät odottaa videoitasi ja luot samalla luottamusta heihin. 

Videoiden tulee olla visuaalisesti brändisi näköisiä ja samaa sarjaa keskenään. Iso laadullinen ero videoiden välillä tekee hallaa katsojaluvuille. 

Luo yhteisöllisyyttä

Rakenna kanavasi ympärille yhteisöä ja panosta vuorovaikutukseen seuraajiesi kanssa. Vastaa esimerkiksi kaikkiin (asiallisiin) kommentteihin kanavallasi.

Muista, että kaikki sisällöntuotanto on vaikuttamista. Mieti, miten haluat vaikuttaa katsojiin ja mitkä asiat, teemat tai aiheet ovat sinulle tärkeitä.

Maltti on valttia

Pysy kärsivällisenä, sillä yhteisön luominen ja seuraajamäärän kasvattaminen ottaa aikansa.

Katso, suosittujen sisällöntuottajien ja YouTubettajien videoita ja analysoi, miksi juuri ne videot ovat yleisön keskuudessa suosittuja. Miten voisit toteuttaa samoja elementtejä omissa videoissasi omalla persoonallisella tyylillä? Kokeile rohkeasti erilaisia ideoita ja erottaudu kilpailijoista!

Tarvitsetko uusia ideoita sisältömarkkinointiin? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Effiina
effiina@powerpanda.fi
0440787425