Virheitä, joita kannattaa välttää eri somekanavissa vuonna 2022

Virheitä, joita kannattaa välttää eri somekanavissa vuonna 2022

Sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvalla syötöllä. Siksi se, miten toimit somessa muutama vuosi sitten ei välttämättä ole enää ollenkaan tehokasta. Alla virheitä, joita kannattaa välttää Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa juuri nyt.

Instagram

1. Uusien ominaisuuksien hyödyntämättä jättäminen.

Kun sovellus julkaisee uusia ominaisuuksia, kannattaa niihin tarttua HETI, sillä algoritmi suosii niitä kaikkein eniten. Siksi sinun tulee markkinoijana olla koko ajan perillä uusimmista ominaisuuksista ja pyrkiä valjastamaan ne hyötykäyttöön. Instagram panostaa (kritiikistä huolimatta) yhä enemmän videosisältöihin, joten jos et ole vielä julkaissut tililläsi reels-videoita, aloita se mahdollisimman pian.

2. Optimoimaton bio

Instagram-profiilisi biolla eli biographylla eli “elämäkerralla” on isompi merkitys kuin ehkä olet osannut ajatellakaan. Sen avulla olet helposti löydettävissä ja pystyt ohjaamaan profiilikävijöitä eteenpäin esimerkiksi kotisivuillesi.

Voi lisätä bioosi vain yhden linkin, mutta voit kiertää tämän säännön esimerkiksi Linktreen avulla ja lisätä kaikki tärkeimmät linkit profiiliisi helposti löydettäviksi.

3. Et koskaan pidä live-lähetyksiä

Live-lähetykset ovat yksi tehokkaimmista työkaluista Instagramissa. HubSpotin tekemän tutkimuksen mukaan livelähetykset parantavat ROI:ta eniten muihin formaatteihin verrattuna. Live-lähetysten pitäminen on oiva tapa olla yhteydessä seuraajiisi ja saada palautetta, joka voi auttaa optimoimaan Instagram-strategiaasi

4. Julkaiset huonolaatuista sisältöä

Älä tee sitä.

Facebook

1. Vastaat liian hitaasti

Yksi ensimmäisistä asioista, jonka Facebook-sivuillesi saapuva vierailija näkee on vastausnopeutesi. Se luo välittömästi mielikuvan brändistäsi ja siitä miten palvelet asiakkaita. Siksi kaikkiin viesteihin tulee vastata heti kun ne kilahtavat messengeriin.

2. Yhteisön ja yhteisöllisyyden unohtaminen

Facebook on yksi parhaista työkaluista rakentaa yrityksesi ympärille yhteisöä. Monet yritykset käyttävät Facebookia vain mainostamiseen ja unohtavat, että sen tarkoitus on olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. 

Kun käännät ajatuksesi mainostamisesta yhteisön rakentamiseen, alat saada Facebookissa todellisia tuloksia.

TikTok

1. Olet liian kaupallinen

Jos valjastat TikTokin markkinointikäyttöön vain promotaksesi omia tuotteita ja palvelujasi, et pötki kovin pitkälle. Keskity sen sen sijaan jakamaan arkea, elämää ja asioita, jotka puhuttelevat kohderyhmääsi. Mitä aidompaa ja samastuttavampaa sisältösi on, sen paremmin se toimii TikTokissa.

2. Käytät trendaavia ääniä mainoksissa

TikTokissa musa- ja äänitrendit tulevat ja menevät. Keskimäärin trendaavan äänen suosio kestää noin viikon tai kaksi ja sitä kannattaa siinä hetkessä toki hyödyntää tavallisissa julkaisuissa. Mainokset kuitenkin pyörivät TikTokissa usein pidemmän ajan ja sinä aikana juuri se kyseinen trendaava ääni voi mennä nopeasti “pois muodista” uusien suosittujen äänien ottaessa vallan.

3. Et hyödynnä suosittuja filttereitä

Äänien lailla myös erilaiset filtterit ja tehosteet trendaavat TikTokissa aika ajoin. Hyödynnä niitä silloin kun ne ovat kuumaa kamaa ja siirry sitten eteenpäin.

Tarvitsetko apua somemarkkinoinnissa? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi