“Arvopohjaisesta viestinnästä” on puhuttu jo vuosikausia eikä se missään nimessä ole vain kaunista sanahelinää. Sen lisäksi, että yrityksen markkinointiviestintä kannattaa suunnitella arvopohjaisesti, kaikkien liiketoiminnallisten ratkaisujen tulisi vastata näitä samoja arvoja.

Vastuullisuuteen liittyvät teemat koskettavat kaikkia yrityksiä ja eettisiin valintoihin liittyvät kysymykset vaikuttavat koko liiketoiminnan pyörittämiseen. Ei esimerkiksi ole yhdentekevää, kenen kanssa yritykset tekevät yhteistyötä.

Viime viikolla Makia Clothingin ilmoitti irtisanovansa yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa. Syy sopimuksen päättämiselle oli tavaratalon omistajan arvot sekä toiminta sosiaalisessa mediassa. Makiaa oli jo pitkään kritisoitu sen vuoksi, että se myi tuottteitaan tavarataloketjussa, jonka omistaja, Juha Kärkkäinen on muun muassa kustantanut rasistisia kirjoituksia sisältävää lehteä ja hänet on yhdistetty uusnatsijärjestön. Monet suomalaiset yritykset ovat kieltäytyneet antamasta tuotteitaan myyntiin Kärkkäisen tavarataloon.

Tämä on vain yksi esimerkki valinnoista, joita yritykset joutuvat tekemään toimiakseen oikein ja vastuullisesti. Vaikka Makian liikevaihto pienenee hetkellisesti yhteistyön lopettamisen seurauksena, päätös on varmasti pitkällä tähtäimellä oikea.

Niin asiakkaat kuin kaikki muutkin sidosryhmät vaativat yrityksiltä ratkaisuja esimerkiksi juuri tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin sekä ilmastonmuutokseen liittyvissä haasteissa. Yritysten tulee olla perillä koko valmistus- ja toimitusketjusta – kuka valmistaa tuotteet, missä ja millä hinnalla? Miten yrityksen sisällä toimitaan tasa-arvoa edistävästi, antirasistisesti sekä pidetään huolta oikeudenmukaisesta yrityskulttuurista? Mitä yritykset tekevät pienentääkseen hiilijalanjälkeä sekä torjuakseen ilmastonmuutosta? 

Jos et vielä ole kirkastanut itsellesi ja yrityksellesi arvoja, joiden pohjalta haluat toimia, se kannattaa tehdä viimeistään nyt. Arvot kannattaa myös tuoda esiin viestinnässä ja jotta ne eivät jää vain kauniiksi lauseiksi, huomioi ne kaikessa strategisessa toiminnassa. Arvojen pohjalta toimiminen helpottaa myös vaikeita valintoja – kun toimit niiden mukaan, voit seistä suorana kaikkien päätösten takana.

Kategoriat: Markkinointi

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *