Näin saat ihmiset sitoutumaan markkinointiisi

Miten saat ihmiset sitoutumaan markkinointiisi, kuten esimerkiksi lukemaan artikkeleja, katsomaan videoita sekä jakamaan somepostauksia?

Vastaus löytyy paljon syvemmältä kuin taidokkaasta tai nokkelasta tavasta viestiä ja tuottaa sisältöä – sinun täytyy voittaa ihmiset puolellesi. Tämä puolestaan onnistuu vain yhdellä tavalla: olemalla ihminen ja inhimillinen. Tämä pätee oikeastaan koko yritystoimintaasi. Harva haluaa ostaa tuotteita ja palveluita yritykseltä, jolla on komea ja vakuuttava ulkokuori, mutta joka ei esimerkiksi osoita mitään tunteita. Markkinointisisältö ei koskaan saa olla kiillotettua ja steriiliä sanahelinää, jota tuotetaan vain, koska “niin pitää tehdä”.

Muista, ettet voi miellyttää kaikkia

Jotta uskallat viestiä persoonallisesti ja inhimillisesti, sinun tulee hyväksyä se tosiasia, että kaikki maailman ihmiset eivät sinusta tai yrityksestäsi tule koskaan pitämään. Et mitenkään pysty miellyttämään kaikkia. Siispä, jotta voit seistä yrityksesi markkinoinnin takana, avaimet viestintästrategian suunnittelemiseen sekä tone of voicen eli yrityksesi äänensävyn luomiseen löytyvät yrityksesi arvoista – sinusta. Kun sisältö tuotetaan arvopohjaisesti, kaikki valinnat on helppo perustella, jos niitä joskus kyseenalaistetaan. Mokia sattuu totta kai jokaiselle, mutta onneksi tilanteet voi useimmiten korjata tilanteen vaatimilla toimenpiteillä.

Panosta yhteisöllisyyteen

Ihmisillä on tarve kerääntyä ryhmiin eli luoda omia yhteisöjä. Menestyksekkäät yritykset onnistuvatkin keräämään ympärilleen oman uskollisen “yhteisön” eli “fanikunnan” eli käytännössä kanta-asiakkaat – ryhmän ihmisiä, jotka uskovat ja luottavat yritykseen sekä tukevat sitä, koska kokevat tunneyhteyttä sen toimintaa kohtaan. Tämä ei tietenkään onnistu ilman inhimillisyyttä sekä inhimillisten tunteiden osoittamista.

Hyvä esimerkki yhteisöllisyyden merkityksestä yrityksille korostui keväällä 2020, kun koronapandemia levisi ympäri maailman ja monet yritykset joutuivat sulkemaan ovensa tai ainakin rajoittamaan toimintaansa toistaiseksi. Ne yritykset, jotka olivat onnistuneet keräämään ympärilleen oman yhteisön saivat paljon tukea ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa #supportyourlocal -postausten täyttäessä eri kanavien feedit. Monien yritysten toiminta siirrettiin osittain verkkoon ja nämä uudet palvelut saivat paljon ilmaista näkyvyyttä ja mainontaa, koska ihmiset halusivat auttaa heille tärkeitä yrityksiä kaikin keinoin. Korostan: HALUSIVAT AUTTAA – heitä ei kosiskeltu arvonnoilla tai palkinnoilla, heille ei luvattu etuja tai houkuteltu muilla keinoin tukemaan yrityksiä pandemian aiheuttamassa ahdingossa. Ihmiset tekivät sen omasta tahdostaan, koska he kokivat yritysten toiminnan jatkuvuuden heille tärkeäksi ja koska he halusivat tukea IHMISIÄ yritysten takana.

Niinpä kysymys kuuluu: Miten voisit olla yrityksesi markkinoinnissa ja viestinnässä inhimillisempi? Tietävätkö seuraajasi keitä ihmisiä yritykseesi kuuluu? Onko yritykselläsi kasvot? Entä arvot, joiden pohjalta viestintää ja markkinointia toteutetaan?

Jos etsit näihin kysymyksiin vastauksia ja mietit, miten voisit toteuttaa arvopohjaista viestintää konkreettisesti, ole yhteydessä! Autamme sinua mielellämme.

Effiina
0440787425
effiina@powerpanda.fi