Vaikuttajamarkkinointi on yksi nykypäivän nopeimmin kasvavista markkinoinnin trendeistä ja onnistuessaan se tuottaa vaikuttavia tuloksia ja kassakoneen kilahduksia.
Vinkkejä vaikuttajamarkkinointiin
Valitse sopiva vaikuttaja yrityksesi kohderyhmän, arvojen sekä tavoitteiden mukaan. Mieti, kenen vaikuttajan seuraajat ovat kohderyhmääsi, millaista sisältöä vaikuttaja julkaisee ja missä kanavassa vaikuttaja toimii. Tärkeänä valintakriteerinä kannattaa pitää myös arvoja – kohtaavatko sinun sekä vaikuttajan arvomaailmat toisensa?
Määrittele tavoitteet ja mittarit
Mieti tarkoin kampanjan tavoite. Mitä ja miten vaikuttaja suosittelee yrityksesi tuotteita tai palveluja? Missä kanavassa tai kanavissa? Myös mittarit kannattaa valita tarkoin. Kampanjaa voi mitata esimerkiksi myynnin, klikkausten tai sitoutumisasteen mukaan.
Luota, testaa, kehitä
Luota valitsemaasi vaikuttajaan. Yleensä vaikuttajalle kannattaa antaa melko vapaat kädet kampanjan toteuttamiseen, koska hän tietää mistä hänen seuraajansa pitävät ja mikä on hänelle luonnollinen tapa toteuttaa kaupallisia yhteistyöprojekteja. Kokeile rohkeasti erilaisia kampanjoita. Testaamisen ja kehittämisen avulla opit, minkälaiset asiat toimivat vaikuttajamarkkinoinnissa kaikkein parhaiten.