Miten Applen uusi iOS 14.5-päivitys vaikuttaa Facebook- ja Instagram-mainontaan?

Miten Applen uusi iOS 14.5-päivitys vaikuttaa Facebook- ja Instagram-mainontaan?

Mistä iOS 14.5-päivityksessä on kyse?

Applen laitteisiin on tänä keväänä tulossa käyttöjärjestelmäpäivitys, jonka seurauksena jokaiselle sovellukselle on erikseen annettava lupa tiettyjen tietojen keräämiselle ja jakamiselle. Käyttäjällä on siis mahdollisuus estää esimerkiksi Facebookin tai Instagramin keräämästä dataa käyttäjäseurantaa varten.

Mitä tämä tarkoittaa yrityksille, jotka markkinoivat sosiaalisen median kanavissa?

Applen markkinaosuus Suomessa on noin 30 % eli jäljelle jäävään 70 % iOS-käyttöjärjestelmän muutokset eivät vaikuta mitenkään.

iOS 14.5-päivityksen myötä mainontaa ei voida enää kohdentaa Apple-käyttäjille iän, sukupuolen, alueen tai sijoittelun mukaan. Muutokset tulevat vaikuttamaan myös mainonnan kohdentamiseen uudelleenmarkkinointitarkoituksessa. Jos Applen käyttäjä on kieltänyt seurannan, hänelle ei voida enää kohdistaa uudelleenmarkkinointia. Lisäksi jo konvertoituneita käyttäjiä ei voida rajata pois mainonnan kohdeyleisöstä, joten mainoksia on vaikeampaa kohdistaa ihmisille, jotka ovat jo olleet tekemisissä yrityksesi kanssa. 

Muutoksen vaikutuksia ei osata vielä ennustaa varmasti, mutta todennäköisesti konversiot tulevat pienenemään ja sen myötä mainonnan hallinnassa tulokset näyttävät vähentyneen. Mainonta luultavasti toimii edelleen hyvin, mutta mainonnan optimointi, seuranta sekä raportointi vaikeutuvat. Sosiaalisen median kanavia ei siis kannata heittää muutoksen vuoksi roskakoriin vaan panostaa entistä enemmän monikanavaiseen markkinointiin.

Varmat muutoksen mukanaan tuomat vaikutukset näemme vasta kuin päivitys on julkaistu.

Tarvitsetko apua monikanavaiseen markkinointiin? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi