Mattel on yksi maailman tunnetuimmista leluvalmistajista, joka lanseerasi tunnetuimman tuotteensa eli Barbie-nuken vuonna 1959. Barbiesta tuli valtava kulttuurinen ilmiö, joka vangitsi miljoonien lasten mielikuvituksen ympäri maailman ja asetti standardit tuleville muotinukeille. Vuosien varrella Barbie-nukke on käynyt läpi monia muutoksia ja sopeutunut alati muuttuvaan ajankuvaan.
Heinäkuussa 2023 ensi-iltansa saanut Barbie-elokuva nousi maailmanlaajuiseksi ilmiöksi ja sosiaalinen media täyttyi vaaleanpunaisiin pukeutuneista katsojista poseeraamassa Barbie-pakkauksissa. Barbie oli vuoden menestynein ensi-ilta ja elokuva löi kaiken kaikkiaan 14 myyntiennätystä ensimmäisen kahden viikonlopun aikana.
Barbie-huumaa ei kuitenkaan luotu vahingossa, joten kysymys kuuluukin – mitä voimme oppia Barbie-elokuvan markkinoinnista?
1. Tunne yleisösi
Barbie-elokuvaa markkinoitiin tehokkaasti oikeille kohderyhmille eli aikuisille, jotka viettivät oman lapsuutensa Barbie-nukeilla leikkien sekä lapsille, jotka leikkivät Barbeilla juuri nyt. Yritysten tulee tunnistaa potentiaaliset asiakkaansa tarkasti, jotta heille voidaan luoda yksilöllisesti räätälöityä ja tehokasta markkinointia.
2. Panosta tarinankerrontaan
Barbie-elokuvan menestystä vauhditti mukaansatempaava ja samaistuttava tarinankerronta, jonka kantavia teemoja olivat esimerkiksi voimaantuminen, yhteenkuuluvuus sekä moninaisuus. Markkinoijien kannattaa luoda tarinoita, jotka vetoavat kohderyhmään ja tuovat brändin ydinviestin selkeämmin ja isommin esiin.
3. Kasvata odotuksia
Barbie-elokuvan markkinoinnilta ei voinut sosiaalisessa mediassa välttyä – kuhina kävi kovana jo monta viikkoa ennen ensi-iltaa, meemit kiersivät ja elokuvasta julkaistut trailerit kasvattivat katsojien odotuksia. Brändien kannattaa kokeilla julkaista maistiaisia uusista tuotteista tai palveluista ennen varsinaista lanseerausta herättääkseen asiakkaiden mielenkiinnon jo etukäteen.
Barbie-elokuvan menestys johtui kiehtovasta tarinankerronnasta, upeasta visuaalisuudesta, tunteellisesta nostalgiasta sekä positiivisista viesteistä, jotka edistivät voimaantumista, moninaisuutta sekä itseilmaisua. Voisitko hyödyntää näitä elementtejä myös oman yrityksesi markkinoinnissa?