Oletko joskus hehkuttanut juuri ostamiasi vaatteita, elektroniikkaa tai vaikkapa upouutta menopeliäsi somessa? Entä oletko selannut muiden ostajien kokemuksia tuotteesta tai palvelusta ennen oman ostopäätöksesi tekemistä? Tiesitpä sitä silloin tai et, tällaista sisältöä kutsutaan käyttäjien luomaksi sisällöksi (UGC, User-Generated Content). UGC-sisältöä voidaan kutsua myös nimillä kuluttajien luoma sisältö tai kolmannen osapuolen sisältö. UGC-sisältö voi olla esimerkiksi kuvia, videoita, tuotearvosteluja tai testimoniaaleja, livelähetyksiä, blogipostauksia tai vaikkapa podcasteja.
UGC-sisältö on siis yritysten ja brändien asiakkaiden luomaa autenttista ja rehellistä sisältöä. Kun ihmiset todella pitävät ostamastaan tuotteesta, he kertovat siitä mielellään ystävilleen ja muille tutuilleen. Ihmiset luottavat enemmän toisten suosituksiin kuin mainoksiin ja siksi UGC-sisältö toimii etenkin sosiaalisessa mediassa paremmin kuin perinteinen mainonta. Stacklan tekemän tutkimuksen mukaan lähes 80 % vastaajista kertoi, että käyttäjien luoma sisältö vaikuttaa voimakkaasti heidän ostopäätöksiinsä.
Miksi yrityksen kannattaa hyödyntää UGC-sisältöä markkinoinnissa?
- UGC-sisältö vahvistaa brändin autenttisuutta ja uskottavuutta, koska joku on oikeasti ostanut ja todennut tuotteen tai palvelun toimivaksi.
- Se on yhtä tehokasta kuin WOM- eli Word of mouth-markkinointi.
- UGC-sisällön avulla vaikutetaan voimakkaasti kuluttajien päätöksentekoon.
- Se saa tuotteen tai palvelun kuluttajan äänen kuuluviin.
- Se on kustannustehokasta, sillä parhaimmillaan ostajat tekevät sisältöä pyytämättä ja ilmaiseksi omasta vapaasta tahdostaan. Ostettuna se on myös huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi.
- UGC-sisältö houkuttelee brändilähettiläitä.
- Se kasvattaa yhteisöllisyyttä brändin ympärillä.
Esimerkki onnistuneesta UGC eli käyttäjien luomasta sisällöstä
Videotarvikeliike GoPro:n YouTube-kanavan katsotuimmilla videoilla on yhteensä satoja miljoonia katselukertoja. Mainitsemisen arvoisen tästä tekee se, että kaikki suosituimmat videot ovat nimenomaan asiakkaiden tuottamia. Käyttäjien tuottama sisältö on yritykselle niin arvokasta, että he ovat perustaneet sitä varten GoPro Awards-kilpailun, jossa osallistujat voivat voittaa rahaa sekä kuvausvälineitä.
Yksinkertaisimmillaan voit pyytää tyytyväisiä asiakkaitasi julkaisemaan kuvia tai videoita ostamastaan tuotteesta sosiaalisessa mediassa, mutta suosittelemme käyttämään persoonallisempaa ratkaisua, jos se vain on mahdollista. Kuluttajien luoma sisältö voi parhaassa tapauksessa kasvattaa brändisi tunnettuutta merkittävästi.
Jos haluat hyödyntää käyttäjien luomaa sisältöä markkinoinnissasi, muistathan aina ensin kysyä siihen luvan. Samalla osoitat myös sisällöntuottajalle, että arvostat heidän näkemäänsä vaivaa. Muistathan myös aina mainita alkuperäisen julkaisijan, kun jaat käyttäjien tuottamaa sisältöä eteenpäin.
Tarvitsetko apua digimarkkinoinnissa? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!
Jenni Lundén
040-7558816
jenni@powerpanda.fi