Mikä YouTube Shorts?

Mikä YouTube Shorts?

Youtube Shorts -videot ovat samankaltaisia lyhyitä pystysuuntaan kuvattuja videoita, kuin esimerkiksi Instagramin Story ja Reels -videot. Niitä voi luoda YouTuben sovelluksessa sisäänrakennetulla työkalulla, jolla voi kuvaamisen lisäksi lisätä videoon muun muassa tekstiä sekä musiikkia. Toisin kuin Instagramissa, Youtube Shorts -videot eivät katoa vuorokauden kuluessa vaan jäävät näkyville YouTubeen.

Miksi kannattaa kokeilla YouTub Shorts -videoita markkinoinnissa?

Shorts-videoita katsotaan enemmän kuin perinteisiä pitkiä videoita, joten niiden avulla saat sisällöllesi laajemman näkyvyyden. YouTuben mukaan Shorts -videot myös kasvattavat sisällöntuottajien tilaajamääriä paljon tehokkaammin kuin muut vastaavat videoformaatit toisissa palveluissa. YouTuben mukaan Shorts -videot keräävät globaalisti jo yli 30 miljardia katselukertaa päivässä (syyskuu 2022).

Jos hyödynnät YouTubea sisältömarkkinoinnissa, voit tehdä erillisen tilin Shorts-videoita varten, mutta suosittelemme luomaan sen suoraan pääkanavallesi. Silloin yleisösi on helpompaa sitoutua kaikkeen tuottamasi sisältöön.

Miten tienaat Shorts-videoilla rahaa?

YouTube tiedotti syyskuussa 2022, että vuonna 2023 alkavan uudistuksen myötä kumppaniohjelmassa mukana olevat sisällöntuottajat saavat osuuden YouTuben mainostuloista. Kumppaniohjelmaan on myös jatkossa helpompi päästä mukaan. Ohjelmaan voi hakea, jos sisällöntuottajalla on vähintään 1000 tilaajaa ja sisällöt ovat saaneet vähintään 10 miljoonaa katselukertaa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Pitkien videoiden sisällöntuottajat voivat hakea ohjelmaan kun he ovat saavuttaneet 1000 tilaajaa sekä 4000 katselutuntia.

Ensi vuodesta alkaen sisällöntuottajat voivat tienata Shorts-videoiden välissä näkyvillä mainoksilla, joiden tulot jaetaan kumppaniohjelman jäsenten kesken. Viimeisen kolmen vuoden aikana YouTube on maksanut sisällöntuottajille, taiteilijoille sekä mediayrityksille yli 50 miljardia dollaria.

Vinkkejä Shorts-videoiden tekemiseen:

  • Mene suoraan asiaan – ensimmäiset sekunnit ovat tärkeimmät.
  • Kokeile erilaisia leikkauksia ja edittejä videoihin.
  • Luo lisäarvoa, älä luo turhaa sisältöä.
  • Mieti, miten voit koukuttaa katsojat katsomaan sisältöäsi uudelleen ja uudelleen.

Tarvitsetko apua somen valjastamiseen tehokkaaksi markkinoinnin työkaluksi? Ota yhteyttä  niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Jenni
0400 521195
jenni@powerpanda.fi