Mikä on Bluesky?
Bluesky on somealusta, jossa käyttäjät voivat voivat julkaista lyhyitä päivityksiä teksti-, kuva- ja videomuodossa, lähettää toisilleen yksityisviestejä sekä seurata muita käyttäjiä ja reagoida heidän julkaisuihinsa.
Bluesky perustuu avoimeen lähdekoodiin, joka mahdollistaa käyttäjille suuremman kontrollin algoritmien, yksityisyyden sekä datan suhteen. Bluesky on hajautettu somealusta, eli käyttäjät voivat säilyttää tietojaan muilla kuin Blueskyn palvelimilla.
Miten markkinoijat voivat hyödyntää Blueskyta?
Vaikka Bluesky ei vielä ole yhtä suosittu kuin esimerkiksi TikTok tai Instagram, se tarjoaa markkinoijille uusia mahdollisuuksia. Seuraavaksi muutama ajatus siitä, miksi yritysten kannattaa harkita Blueskyn valjastamista markkinointi- ja viestintäkäyttöön.
Aikainen sisällöntuottaminen & yhteisön rakentaminen
Koska alusta on vielä kasvuvaiheessa ja kilpailua on toistaiseksi vähemmän kuin muilla alustoilla, brändeillä on mahdollisuus saada viestinsä kuuluviin ja rakentaa seuraajakuntaa. Keskustelut ovat usein yhteisöllisempiä ja vähemmän algoritmien ohjaamia kuin perinteisillä some-alustoilla.
Orgaaninen näkyvyys ja suora vuorovaikutus
Blueskyn ehdoton etu on se, että sisältöä pystyy jakamaan ilman, että se hukkuu sponsoroitujen postausten sekaan. Blueskyssa ei toistaiseksi ole maksettua mainontaa, mikä tarkottaa, että orgaaninen kasvu ja muiden käyttäjien kanssa kommunikointi on tehokkain tapa kasvattaa seuraajakuntaa.
Brändit voivat myös tavoittaa yleisönsä ilman, että viestit katoavat algoritmimuutosten myötä, sillä Bluesky antaa käyttäjille mahdollisuuden valita omia algoritmejaan.
Autenttisuus ja kohderyhmän sitouttaminen
Blueskyn käyttäjät ovat usein teknologiatietoisia sekä kiinnostuneita alustan tarjoamista mahdollisuuksista algoritmeihin sekä yksityisyydensuoja-asioihin liittyen. Alustalle on myös viime aikoina siirtynyt paljon X:n käyttäjiä. Bluesky voi olla toimiva esimerkiksi startup-yrityksille sekä brändeille, jotka haluavat korostaa läpinäkyvyyttä ja avoimuutta.
Kannattaako Bluesky ottaa mukaan markkinointistrategiaan?
Tämä riippuu täysin kohderyhmästä sekä yrityksen tavoitteista. Joulukuuhun 2024 mennessä Bluesky oli kerännyt yli 25 miljoonaa käyttäjää, joista kolmasosa oli 18-24-vuotiaita ja 60 % miehiä. Jos brändisi haluaa kokeilla uusia alustoja, tavoittaa teknologisesti valveutuneita käyttäjiä sekä hyödyntää hajautetun somen etuja, Bluesky voi olla kokeilemisen arvoinen. Jos taas tavoite on nopea massanäkyvyys, perinteiset some-alustat ovat toistaiseksi tehokkaampia.
Tarvitsetko lisäkäsiä somemarkkinointiin? Ole yhteydessä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!
Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi