Hakukoneoptimointiin panostaminen kannatta aina, ehkäpä löysit itsesi tälle sivustolle hakukoneoptimointi turku -hakusanalla? Valitse kuitenkin hakukoneoptimointiin kumppani, jolla on selkeät referenssit esitettävänä. Tämä artikkeli on suunnattu asiakkaalle, jolle hakukoneoptimointiin liittyvät termistöt eivät ole tuttuja.

Ihan alkuun, vähän kuvamateriaalia miten asiantuntijoidemme tekemä hakukoneoptimointi asiantuntijapalveluja tarjoavalle noin miljoonan liikevaihtoa tekevälle asiakkaalle on vaikuttanut:

hakukoneoptimointi

Kuvaajasta nähdään hyvin tilanne joulukuussa 2018, jolloin optimoinnit tehtiin ja kuukausittaisia kävijöitä oli noin 1000. Hyvin nopeasti päästiin optimoinnin jälkeen siihen tilanteeseen, että kolme tärkeintä hakulauseketta alkoivat nousemaan ja maaliskuun 2019 tienoilla kaikki kolme hakulauseketta olivat etusivulla hyvillä sijoituksilla. Tämän lisäksi tehtiin sivustoon vähän muutoksia, jonka seurauksena yhteydenottopyyntöjen määrä viisinkertaistui!

Erään toisen yksin yrittävän, toiminimellä työskentelevän asiakkaan myynti taas kasvoi 1500 € viikossa, kun etusivupaikka saavutettiin. Aika hyvä saavutus muutaman tunnin työstä hakukoneoptimoinnin kehittämiseksi!

1. Kannattaako hakukoneoptimointiin panostaa?

Hakukoneoptimointi on aina kannattava sijoitus! Optimoinnin tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman korkea tulos hakukoneissa, esimerkiksi Googlessa potentiaalisen asiakkaan etsiessä tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.

Valitettavasti suosituimmat hakulausekkeet ovat usein myös eniten kilpailtuja, siksi etusivulle – puhumattakaan paalupaikalle pääsy ei ole helppoa ja siksi se tulisi antaa ammattilaisen tehtäväksi, joka ajattelee hakukoneoptimointia sekä teknisen optimoinnin että sisältöoptimoinnin kautta.

Hakutulosten kärkeen pääsee toki rahalla, eli panostamalla hakukonemainontaan, mutta monessa tapauksessa ei ole järkevää maksaa oluttuopin verran jokaisesta klikkauksesta, joka ei automaattisesti tarkoita ostavaa asiakasta. Voi hyvinkin mennä se kymmenen oluttuoppia, ennen kuin raha vaihtaa omistajaa ja jos tarjoat esimerkiksi lounaspalvelua, ei markkinointiin käytetyt eurot suhteessa tuloon täsmää.

Ihmiset ovat yhä lyhytjänniteisempiä, harva nälkäineen lounasravintolan etsijä jaksaa nälissään kahlata montaa sivua läpi hakukoneessa, siksi vain etusivupaikalla on merkitystä! Kun hakukoneoptimoinnin osalta päästään siihen iloiseen tilanteeseen, että etusivupaikka saavutetaan, voit varautua myynnin nopeaan kasvuun!

2. Miten päästä alkuun?

Ihan aluksi tulisi miettiä tai selvittää esimerkiksi datapohjaisesti (vielä parempi), miten potentiaaliset asiakkaat käyttäytyvät ja hakevat tietoa.

Onko “lounas turku” sittenkään se kaikkein tärkein hakusana lounasravintolalle? Lounasbisnes on hyvin paikallista ja käyttäjät hakevat mielummin tietoa alueellisesti, esimerkiksi lounas oriketo, jolla etusivupaikka on helpommin saavutettavissa.

Autohuollon tulisi taas miettiä oma erikoisosaamisensa. Autohuolto turku voi olla etusivun osalta vaikeammin saavutettavissa kuin vaikkapa jarruhuolto turku, auton pinnoitus turku jne.

Kun perusasiat ovat hallussa, kannattaa olla yhteydessä asiantuntevaan toimijaan, jolla on esittää selkeät referenssit hakukoneoptimoinnin tuloksista. Ammattilainen osaa hyvin nopeasti kertoa mitä teknisiä ja sisällöllisiä muutoksia tulisi tehdä ja muutosten jälkeen tulokset voivat olla yllättävän nopeita!

3. Tarvitseeko kotisivuihimme tehdä muutoksia?

Kyllä tarvitsee. Sivustoon tullaan tekemään teknisiä sekä sisällöllisiä muutoksia, jotka edesauttavat hakukoneoptimoinnissa. Myös konversiota(*) parantavia muutoksia kannattaa todennäköisesti tehdä, jolloin optimoinnin avulla sivustolle löytävät käyttäjät myös reagoivat paremmin. Esimerkiksi ostavat tuotteen verkkokaupasta, kysyvät tarjousta, soittavat, lähettävät sähköpostia, löytävät paremmin perille jne.

*konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustolla.

4. Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Tähän on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, koska se riippuu paljon lähtötilanteesta. Mutta sanotaan näin, että hyvin tehty hakukoneoptimointi ei ole vain isojen yritysten etuoikeus ja maksaa aina itsensä takaisin korkoineen. Alkuun päästään hyvinkin kohtuullisella kustannuksella. Oikea kysymys voisi kuulua, onko sinulla varaa olla tekemättä optimointia? Se on erittäin kustannustehokas tapa markkinoida, kunhan palaset saadaan kohdilleen.

5. Mitä sitten tapahtuu?

Kun alun tekniset ja muut temput optimoinnin edistämiseksi on tehty, täytyy tilannetta seurata jatkuvasti ja reagoida tarvittaessa nopeasti. Ammattitaitoinen toimija toki mielellään seuraa tilannetta, mutta seurantaa on hyvien työkalujen ansiosta mahdollista tehdä itsekin. Tarvittavat mittarit ja raportit osaa ammattitaitoinen optimoija asettaa ja automatisoida, jolloin sivustosi ja konversioiden kehityksen seuranta onnistuu helposti esimerkiksi sähköpostiin säännöllisesti kilahtavalla raportilla.

Optimoijan kanssa kannattaa välillä myös istahtaa alas ja pitää ns. tilannecheckki, jolloin optimoija voi antaa suositukset jatkotoimenpiteistä.

Kategoriat: Markkinointi

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *