Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen digimarkkinoinnissa

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen digimarkkinoinnissa

Nykypäivänä sekä isot että pienet brändit hyödyntävät lisättyä todellisuutta (augmented reality) markkinoinnissa. Lisätty todellisuus nimensä mukaisesti lisää elementtejä, kuten esimerkiksi ääniä, grafiikkaa tai tekstiä aidon maailman päälle. Virtuaalitodellisuus (VR, Virtual Reality) vaatii usein lisävälineitä, kuten virtuaalilaseja toimiakseen, mutta lisättyä todellisuutta voi hyödyntää pelkän puhelimen ja sen sovellusten avulla. Yksinkertaisin esimerkki lisätystä todellisuudesta on sosiaalisen median erilaiset filtterit.

Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä myynnissä ja markkinoinnissa:

1. Zalando

Muodin verkkokauppa Zalando pilotoi parhaillaan palvelua, jossa ostaja pääsee sovittamaan vaatteita digitaalisesti ennen ostopäätöstä. Asiakkaat luovat oman 3D-avatarin ilmoittamalla sukupuolensa, pituutensa ja painonsa. Etenkin farkut ovat Zalandon mukaan yksi haastavimmista tuoteryhmistä oikean koon löytämisen näkökulmasta. Virtuaalisessa sovituskopissa asiakas voi kokeilla avatarilleen eri valmistajien farkkuja nähdäkseen, miten ne istuvat hänen vartalolleen.

2. Ikea

Ikea on ratkaissut huoneiden ja huonekalujen mittailun sekä värikoordinoinnin haasteet Ikea Place -sovelluksen avulla. Sovelluksessa voit selata yli 2000:en tuotteen valikoimaa ja testata puhelimen kameran avulla, miltä eri huonekalut näyttäisivät omassa kodissa.

3. Sephora

Kauneuden erikoisliike Sephora on Ikean lailla ratkaissut asiakkaiden haasteita sovelluksen avulla. Virtual Artist -työkalulla asiakas voi testata, miltä eri meikkituotteet näyttävät hänen kasvoillaan. Sovelluksessa voi kokeilla esimerkiksi huulipunia, luomivärejä sekä useita muita kosmetiikkatuotteita.

Vaikka lisätty todellisuus voisi parantaa merkittävästi asiakaskokemusta ja kasvattaa myyntiä, sen hyödyntäminen on tällä hetkellä melko kallista lystiä. 3D-mallinnus sekä sovelluskehitys eivät välttämättä sovi etenkään pienten tai keskisuurten yritysten budjettiin. Kannattaa kuitenkin tutkia eri vaihtoehtoja ja pysyä kuulolla, miten lisätyn todellisuuden sekä virtuaalitodellisuuden eri vaihtoehdot tulevaisuudessa kehittyvät.

Tarvitsetko apua digitaalisessa markkinoinnissa? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Jenni Lundén
040-7558816
jenni@powerpanda.fi