Google-mainonnan hinta – mitä maksaa Google-mainonta?

Google-mainonnan hinta – mitä maksaa Google-mainonta?

Useat Google-mainontaa harkitseva yritykset kysyvät, mitä mainonta maksaa? Kysymys on täysin relevantti, mutta suoraa vastausta on vaikea antaa. Googlella ei ole olemassa hinnastoa, vaan hinta määräytyy huutokauppaperusteisesti. Klikkihinnat hakusanamainonnassa ovat jotain välillä 0,05-10 euroa ja riippuu täysin hakusanan suosiosta. Keskimäärin Suomessa klikkihinta on 1€ tasolla.

Mikä Google-mainonnan hintaan vaikuttaa?

Google-mainonnan hintaan vaikuttaa siis hakusanan suosio, mutta laatupisteillä on myös suuri merkitys. Laatupisteitä saat nostettua esimerkiksi mainosten relevanttisuudella suhteessa hakusanoihin, mutta asiaan vaikuttaa myös kotisivujen sisältö, jonne liikennettä ohjataan. Hyvin suunniteltu kampanja säästää rahaa ja tehostaa kampanjaa mainostajan eduksi.

Miten kannattaa toimia?

Google-mainonnan kampanjaa suunnitellessa tulisi pohtia aluksi mediabudjetti, jonka Google maksimissaan voi käyttää kuukaudessa. Usein aluksi lähdetään liikkeelle maltillisella budjetilla ja seurataan tuloksia ja optimoidaan kampanjaa dataperusteisesti myöhemmin parempien tuloksien saavuttamiseksi johon kuuluu myös mediabudjetin nosto tai lasku. Googlen avainsanatyökalulla kannattaa hahmottaa bisneksen kannalta olennaisten hakusanojen hintahaarukka. Hakusanoja suunnitellessa kannattaa myös miettiä muita mahdollisia käyttäjien ilmaisuja, esimerkiksi kokeilla hieroja -hakusanan tilalle oireperäistä hakua ”niskakipu” jne.

Toimiston osuus kustannuksista

Google-mainontaa hoitava yritys veloittaa Googlen mediabudjetin lisäksi Google-tilin ylläpidosta. Jos et itse ole Google-mainonnan asiantuntija ja sinulla ei ole aikaa seurata mainontaan liittyviä trendejä sekä muutoksia, kannattaa työstä maksaa. Asiantuntevaa kumppania käytettäessä, myös tulokset mainonnasta ovat paremmat ja maksat klikkauksista vähemmän. Osaava kumppani, myös hoitaa tilin ylläpidon suosituksineen ja tarjoaa oikeasti lisäarvoa tuovaa palvelua, kuten säännölliset palaverit ja selkeät raportit mainonnan optimoinnin tueksi.

Varaa puoli tuntia kalenteristasi ja keskustellaan miten voimme parantaa tuloksiasi Google-mainonnan tuottavassa maailmassa.