Google Consent Mode V2 – miten toimia ennen 6.3.2024?

Google Consent Mode V2 – miten toimia ennen 6.3.2024?

Oletko saanut jo ilmoituksen: Tarkista Euroopan talousalueella (ETA) olevia loppukäyttäjiä koskevat suostumusasetukset Google Analytics:ssa?

Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2:n käyttöönotto on tulossa välttämättömäksi 6.3.2024 kaikille verkkosivustoille, jotka käyttävät Googlen palveluita.

EU:ssa 6.3.2024 voimaantuleva Digital Markets Act (DMA) ja Google Consent Mode V2 liittyvät läheisesti toisiinsa – erityisesti digitaalisen mainonnan ja tietosuojasäädösten yhteydessä. Tämä lainsäädäntö edellyttää, että Googlen kaltaiset toimijat hankkivat nimenomaisen suostumuksen Euroopan kansalaisten henkilötietojen keräämiseen ja käyttöön. Vastauksena tähän ja muihin tietosuojamääräyksiin Google on päivittänyt suostumustilansa versioon 2.

Versioon 2 on lisätty kaksi uutta parametria, ad_user_data ja ad_personalization, versiossa yksi olleiden parametrien rinnalle. Nämä uudet asetukset on suunniteltu erityisesti parantamaan käyttäjien yksityisyyden suojaa. ad_user_data määrittää, voiko käyttäjätietoja lähettää Googlelle mainostarkoituksiin, kun taas ad_personalization päättää, voiko personoitu mainonta, kuten uudelleenmarkkinointi, olla käytössä.

Näitä uusia parametreja sovelletaan erityisesti palveluihin, kuten Google Ads, Google Shopping ja Google Play, ja ne vaikuttavat siihen, lähetetäänkö henkilötietoja Googlelle käyttäjän suostumuksen perusteella.

Ilman Consent Mode V2:n käyttöönottoa mainosalustoilla, kuten Google Adsilla ja GA4:llä, ei kerätä tietoja uusista ETA-käyttäjistä maaliskuun 2024 jälkeen, mikä voi merkittävästi vaikuttaa mainonnan tehokkuuteen.

Kaksi toteutustapaa basic ja advanced

Google Consent Mode tarjoaa kaksi toteutustapaa: Basic ja Advanced. Basic-toteutustapa on yksinkertainen – jos käyttäjä hyväksyy evästeet, verkkosivusto toimii normaalisti; muuten tietoja ei kerätä. Advanced Consent Mode mahdollistaa anonyymin datan lähettämisen Googlelle mallinnustarkoituksiin, vaikka käyttäjä ei hyväksyisikään evästeitä.

Miten toimia?

Ensinnäkin välttämätöntä on olla Consent Mode V2 -yhteensopiva oleva evästehallinta (evästebanneri). Tämä edellyttää suostumuksen hallinta-alustaa (CMP), joka on yhdenmukainen Googlen standardien ja tietosuojasäädösten, kuten GDPR:n, kanssa. Mikäli käytössänne on Google Tag Manager, myös se todennäköisesti vaatii konffausta.

Mikäli tarvitset apua evästehallinnan tarkistamiseen ja uudistamiseen, ole yhteydessä alla olevalla lomakkeella!