Euroopan tietosuojaviranomainen on linjannut Google Analyticsin laittomaksi ja tämä onkin aiheuttanut paljon keskusteluja aiheesta ja siitä onko Google Analyticsin käyttö jatkossa sallittua.
Linjaus perustuu European Center for Digital Rights (NOYB) saamaan 101 valitukseen Google Analyticsiä ja muita seurantatyökaluja käyttävillä verkkosivuilla.
Lisätietoa asiasta voit lukea tietosuojaviranomaisen sivuilta.
Miten nyt kannattaa yrityksen toimia?
- Tässä vaiheessa kannattaa seurata tilanteen kehittymistä eikä hötkyillä. Google on jo ilmoittanut tuovansa ratkaisuja asiaan ja lisäksi linjauksia ei vielä ole koeponnistettu korkeammissa oikeusasteissa.
- Huolehdi IP-osoitteiden anonymisoinnista, vaikkei se tosiasiassa estäkään IP:n päätymistä Yhdysvaltoihin. Uusimmassa Google Analytics 4 -versiossa anonymisointi tapahtuu automaattisesti. Jos käytössäsi on vanhempi versio Google Analyticsista (Universal Analytics), tulee anonymisointi kytkeä päälle Googlen ohjeistusten mukaisesti.
- Varmista, että sivustosi evästehallinta Traficomin antaman ohjeistuksen sekä GDPR:n mukainen. Tällä tarkoitetaan tavallisesti sivustolle aukeavaa popupia, jossa pyydetään käyttäjältä suostumus markkinoinnin ja analytiikan evästeisiin. Lisäksi sivuston evästehallinnan on toimittava käyttäjän antaman suostumuksen mukaan.
Server-side tagging toisena vaihtoehtona
Server-side tagging on menetelmä, jolla IP-osoitteet anonymisoidaan oikeasti ennen niiden lähettämistä Googlelle. Teknisesti tämä tarkoittaa, että analytiikan seurantakoodit suoritetaan erillisellä palvelimella käyttäjän selaimen sijasta, mikä mahdollistaa IP-osoitteiden siivoamisen Googlelle päätyvästä datasta.
Käytettäessä Server-side taggingia, myös sivuston latausnopeus paranee, kun seurantakoodit eivät hidasta niiden latautumista selaimeen.
Server-side tagging -asennus vaatii kokenutta web-analytiikan asiantuntijaa ja sen asennukseen sekä käyttöönottoon kuluu rahaa joitain tuhansia euroja.
Haluatko keskustella näistä lisää? Ota yhteyttä!