Digitaalisen markkinoinnin lyhenteet

CTA, KPI, CPC, WTF?

Digitaalisesta markkinoinnista puhuttaessa käytetään paljon lyhenteitä ja termejä, jotka voivat aluksi mennä täysin yli hilseen.

Tässä nopea ja lyhyt oppimäärä muutamista suosituista digitaalisen markkinoinnin lyhenteistä:

SEO = Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointiHakukoneoptimoinnin tavoite on tehdä nettisivuista helpommin löydettävät, jotta sivusto saisi enemmän näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.

CTA = Call to ActionCall to Actionilla tarkoitetaan toimintoa, jonka tavoitteena on saada kävijä esimerkiksi klikkaamaan linkkiä, antamaan yhteystietonsa tai ottamaan yhteyttä.

CTR = Clickthrough Rate eli klikkausprosenttiKlikkausprosentilla tarkoitetaan suhdetta, joka kertoo kuinka usein mainoksesi näkevät ihmiset klikkaavat sitä. Sen avulla voidaan selvittää, kuinka tehokkaita avainsanasi ja mainoksesi ovat. Klikkausprosentti lasketaan jakamalla mainoksesi saamien klikkausten määrä mainoksesi näyttökertojen määrällä.

CPC = Cost Per Click eli klikkauksen hintaKlikkauksen hinta kertoo kirjaimellisesti yhden mainoksen klikkauksen keskimääräisen hinnan.

CPA = Cost Per Action eli toteutuneiden toimintojen hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa kävijöiden toteutuneista toiminnoista kuten esimerkiksi yhteydenotoista tai tilauksista.

KPI = Key Performance Indicator eli web-analyytikan avainparametrit. Key Performance Indicator -termillä viitataan verkkosivuston menestymisen seurannassa käytettäviin tunnuslukuihin sekä mittareihin. Näitä ovat esimerkiksi kävijöiden määrä, konversioiden määrä tai esimerkiksi yhden konversion hinta eli CPA.

Kaipaatko apua digitaaliseen markkinointiin tai hakukoneoptimointiin? Soittele tai laita viestiä, niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Henrika
040-7384453
henrika@powerpanda.fi