Tuliko verkkokauppa pystytettyä ja tuotteet syötettyä? Seuraavaksi varmasti mietit, miten uutta verkkokauppaa tulisi markkinoida ja kasvattaa asiakasmääriä? Tie tulee vaatimaan kärsivällisyyttä, mutta huoli pois – markkinointiin on olemassa tehokkaita kikkoja, joilla myynti lähtee varmasti ajan kanssa nousuun!
Hakukoneoptimointi
Tämä tulee pidemmällä aikavälillä ratkaisemaan sen, menestyykö verkkokauppasi vai ei! Tämä on siis ehdottomasti tärkein yksittäinen asia, joka täytyy ottaa huomioon.
Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan mahdollisimman korkeita hakutuloksia hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa, kun asiakkaasi etsivät tuotteita netin laajasta valikoimasta. Tutkimusten mukaan luonnollisten hakutulosten kautta tulleen kävijät myös ostavat parhaiten prosentuaalisesti ja viettävät verkkokaupassa eniten aikaa, koska luonnollisia hakutuloksia pidetään luotettavina.
Jos verkkokauppasi on jo perustettu, et ehkä enää voi helposti vaikuttaa alustavalintaan. Mikäli vielä harkitset verkkokaupan perustamista kannattaa valita alusta, joka lähtökohtaisesti on paras hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Ecommerce Platform -sivusto vertaili eri verkkokauppa-alustoja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja parhaaksi valikoituivat WooCommerce sekä Shopify.
Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää keskittyä tuotteiden suoran löydettävyyden lisäksi, myös itse verkkokaupan etusivun ja tuotekategorioiden sekä avainsanojen nostamiseen hyville sijoituksille. Sisältö on tärkeää ja myös blogikirjoituksia kannattaa tehdä, joissa suoranaisesti ei myydä mitään, mutta annettaan vinkkejä lukijaa kiinnostavaan asiaan tai vastaus lukijan ongelmaan. Mikäli tekstin kirjoittaminen ei ole osaamislistasi kärjessä, ei huolta, autamme tässä mielellämme.
Google-mainonta
Google-mainonnalla tuotteesi saadaan nopeasti tyrkylle potentiaalisten ostajien etsiessä niitä hakukoneista!
Nykyään suositaan paljon Google Shopping -mainontaa, jossa kuvallisia tuotemainoksia näytetään Googlen hakutuloksissa. Kun mainosta klikkaa, Googlen kassaan kilahtaa taas vähän rahaa ja saat potentiaalisen ostajan verkkokauppaasi suoraan tuotesivulle.
Nämä kokemustemme mukaan konvertoituvat 3-5 tehokkaammin kuin perinteiset hakusanamainokset. Oletkin varmasti nähnyt alla olevan kaltaisia mainoksia Googlessa:

Olemme useasti törmänneet siihen, että Google Shopping -mainontaa lähdetään tekemään väärin ja tuloksia ei saada. Mainonta tulisi aina aloittaa ”ei älykkäällä” -shopping -kampanjalla ja optimoida sitä tehojen saamiseksi. Kun ostodataa alkaa olemaan riittävästi, voi mainonnan muuttaa älykkääksi Shopping-kampanjaksi, jolloin Googlen tekoäly ja koneoppiminen hoitaa homman tehokkaasti.
Pelkään Google Shopping -mainontaan ei tietysti kannata laskea, mutta lähteä sillä liikkeelle. Verkkokaupan tunnetuksi tekeminen ja vaikkapa alennusmyyntien mainostaminen onnistuu tehokkaasti ja kohdentamalla Googlen Display- ja Discovery -mainonnalla. Hakusanamainontaa voi hyödyntää erityisesti tuotekategorioiden mainostamiseen hakukotuloksissa.
Sosiaalinen media
Kerää tykkääjiä ja seuraajia verkkokaupallesi sosiaalisen median kanaviin. Tämä on ehdottoman hyvä asia, mutta harva ymmärtää, että todellisuudessa 5-10% tykkääjistäsi näkee päivityksiä. Markkinointi on siis otettava avuksi ja oikea kohdistaminen on avainasemassa. Tekoaäly auttaa nykyään jo hienosti kohdentamisessa ja tätä kannattaakin hyödyntää. Olet varmasti itsekin törmännyt mainoksiin, kun olet etsinyt vaikkapa uutta kelloa hakukoneella?
Sosiaalista mediaa kannattaa alkuvaiheessa erityisesti hyödyntää retargeting:ssa, jossa verkkokaupassasi käyneitä, mutta syystä tai toisesta ostamatta jättäneitä yritetään uudelleen aktivoida mainonnan keinoin esimerkiksi näyttämällä tuotteitasi ja tarjouksia jälkikäteen. Tämä edellyttää Facebook-pikselin asentamista verkkokauppaasi.
Uutiskirjeet
Kun verkkokauppasi on perustettu, ala välittömästi keräämään sähköpostilistaa uutiskirjeitä varten. Yritä siis saada kiinni kaikki ne asiakkaat, jotka markkinoinnin keinoin olet saanut verkkokauppaasi ja ala lähettämään heille uutiskirjeitä.
Uutiskirje-listaan laitat tietysti kaikki ostaneet asiakkaat, mutta pyri kaikin keinoin saamaan listalle myös asiakkaat, jotka eivät tällä kertaa ostaneet. Jälkimmäisessä toimii palkitseminen parhaiten, eli tarjoa kuponkikoodia uutiskirjeen tilaajille! Herätä myös kiinnostusta aiheilla, eli pyri kirjoittamaan alaasi liittyvää mielenkiintoista sisältöä (vinkkejä, vastauksia ongelmiin). Niitä uutiskirjeitä mielellään tilataan ja uutiskirjeet myös konvertoivat hyvin, kun vaikkapa ongelmaan löytyykin ratkaisu verkkokauppasi tuotteilla.
Tärkeintä uutiskirjeissä on se, että et suoraan myy ja tyrkytä mitään, vaan kirjoitat mielenkiintoista sisältöä yleisöllesi. Kirjoitinkin jo ylempänä hakukoneoptimointi-otsikon alla blogista, jota kannattaa alkaa kirjoittamaan. Tarjoa kuitenkin uutiskirjeen tilaajille jotain extraa sisällöllisesti tai tarjouksia vain uutiskirjeen tilaajille jne.
Hyviä uutiskirjesovelluksia ovat esimerkiksi Mailchimp ja Active Campaign, jotka tarjoavat paljon myös automaatiota verkkokauppiaan avuksi.
Affiliate-markkinointi
Affiliate-markkinoinnilla tarkoitetaan verkostoja, jotka ottavat bannereitasi tai linkittävät verkkokauppaasi esimerkiksi oman bloginsa kautta. Blogin kirjoittaja saa ostoksesta jonkin provision, esimerkiksi 5-10%. Affiliate-markkinoinnin verkostoja ovat esimerkiksi Tradetracker ja Tradedoupler, joihin rekisteröitymällä pääsee alkuun. Tavallisesti affiliate-markkinoinnissa kannattaa erityisesti panostaa tarjousten mainostamiseen ja luoda visuaalisesti näyttäviä sekä klikkauksia houkuttelevia bannereita tarjolle eri kokoisina.
Lopuksi
Verkkokaupan markkinointi vaatii sekä osaamista, että kärsivällisyyttä. Näillä yllä olevilla keinoilla onnistut varmasti! Mikäli tarvitset apuja verkkokauppasi markkinointiin, kokenut ja useita kymmeniä verkkokauppoja menestykseen auttanut tiimimme avustaa mielellään. Ole yhteydessä ja mietitään miten saadaan myynti nousuun!

Juuso Anteroinen
Senior Digital Marketing Specialist