Olipa kyseessä sitten mikä tahansa vaikuttamisen keino, tarinat toimivat aina! Tyttärelleni kerron usein tarinan kautta miten joskus asiat oli, kun itse olin 7-vee. Ei esimerkiksi ollut ruutuaikaa nykyisessä muodossa, koska kännyköitä ei ollut. Tytär selvästi jää kuuntelemaan ja ajatus menee perille siitä, että kännykän tuijottamisen sijaan, voisi tehdä jotain muutakin – vaikkapa ulkoilla.

Kerron nyt tarinan markkinoinnista, ihan todellisesta elämästä. Olen saanut tuntea Makerspoint Oy:n omistaja Walter Bertoftin yli kymmenen vuoden ajan ja viitisen vuotta sitten törmäsimme sattumoisin kaupassa. Pitkään markkinoinnin ja myynnin parissa työskennellyt Walter oli perustamassa omaa digipainotaloa. Mietin hetken, että miksi hitossa, mutta Walter vastasi tähän, että minäpä uskon myymiseen ja ennakkoluulottomaan markkinointiin! Ei minulla ollut tuohon mitään lisättävää, vaan toivotin reippaasti onnea uudelle yritykselle. Nyt kun katson peruutuspeiliin (teen näin vaan oppimismielessä), on Makerspoint onnistunut saamaan aikaan 1,2 miljoonan liikevaihdon ja sillä on tunnettu jalansija Turun talousalueella ja tuhansia asiakkaita. Sanotaankin, että myynnin ja markkinoinnin pelko, on konkurssin alku.

Eikä Makerspointinkaan markkinointi ole mitään rakettitiedettä, markkinointi on asiantuntevissa käsissä onnistuttu rakentamaan liidejä tuottavaksi koneistoksi, joka ruokkii myyjiä ja kohta vasta lanseerattua verkkokauppaa tarjoamalla kasoittain liidejä. Markkinointi sisältää tarkkaan harkittua brändimainontaa, some-viestintää sekä löydettävyysmarkkinointia, jolla toivotaan Makerspointin tulevan ratkaisuksi eteen asiakkaalle, kun hän hakee ratkaisua johonkin mihin Makerspoint voi tarjota apua. Varsinkin somessa ja blogissa, on tarinamuotoinen kerronta otettu täsmäaseeksi ja se on tuottanut tulosta.

Ota siis rohkeasti tarina vaikuttamisen muodoksi markkinointiisi, se on aina persoonallista ja sillä voi helposti erottua edukseen! Tarinamuotoista markkinointiviestintää myös tutkitusti luetaan mieluusti. Jokainen ei ole synnynnäinen kynäseppo, mutta edes ranskalaisia viivoja osaa jokainen tehdä ja jättää lopullisen sisällön tuottamisen ammattilaisen hyppysiin, joka koostaa tekstin ja kuvasisällön tunnissa / parissa kasaan alkubriiffauksen saatuaan. Tämä onnistuu esimerkiksi Powerpandan sisällöntuottamispalvelulla

Juuso Anteroinen / Powerpanda Oy

Kategoriat: Markkinointi

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *