Sivustolla on ollut kriittinen virhe – Mitäs nyt?

Sivustolla on ollut kriittinen virhe – Mitäs nyt?

Sivustolla on ollut kriittinen virhe aiheutuu WordPressin kaatumisesta ja sivu eikä sen hallinta aukea. Mikäli virheilmoitus tulee äkkiarvaamatta, tämä johtuu tavallisesti siitä, että sivuston jokin lisäosa tai teema on päivittynyt ja aiheuttaa konfliktin. Myös PHP-version päivitys 8-versioon voi aiheuttaa virheilmoituksen, jos lisäosat, teemat ovat päivittämättä tai mahdollisesti WP:n oma core on vanhassa versiossa.

Mitäs nyt?

Kotisivujen tai verkkokaupan alhaalla olo on turhauttava tilanne. Onneksi ongelman korjaus on yleensä suhteellisen helppoa tehdä. Jos kotisivujesi tekninen ylläpitäjä (palvelintilan tarjoaja) on päivittänyt palvelimen PHP-version, voit kysyä sieltä onnistuisiko PHP-version palauttaminen vanhempaan versioon väliaikaisesti, jolloin pääset päivittämään WP:n version, lisäosat ja teemat uusimpiin versioihin ennen siirtoa takaisin uuteen PHP-versioon.

Jos tästä ei ole apua, kannattaa seuraavaksi suunnata katseet WordPressin tiedostoihin. Tämä onnistuu helposti, jos palvelintilan tarjoajalla on käytössä jokin käyttöliittymä tätä varten, esimerkiksi Plesk tai cPanel. Jos näitä ei ole, on FTP- tai SSH-yhteyden ottaminen kotisivutilan tiedostoihin toinen, joskin vähän mutkikkaampi vaihtoehto.

Kun olet päässyt käsiksi tiedostoihin, avaa aluksi wp-config.php tiedosto ja tarkista onko siellä debug päällä. Sinun pitäisi löytää seuraavat rivit:

define( ’WP_DEBUG’, true );
define( ’WP_DEBUG_LOG’, true );

Mikäli nämä eivät ole tiedostossa, lisää ne wp-config.php -tiedoston loppuun ja tallenna tiedosto. Lisätietoa aiheesta löytyy WordPressin dokumentaatiosta.

Tämän operaation jälkeen pitäisi logeja alkaa kertymään sivua avatessa debug.log -nimiseen tiedostoon, joka löytyy /wp-content -kansiosta.

Avaa debug.log -tiedosto ja skrollaile ihan alas, jossa viimeisimmät virhelogit löytyvät. Virhelogeista voit päätellä mikä aiheuttaa kriittisen virheen, esimerkiksi jos jokin lisäosa aiheuttaa virheen, tulee kyseisen lisäosan kansio virheilmoituksessa kerrottuun polkuun.

Seuraavaksi etsi käsiisi tuo virheilmoituksessa mainittu lisäosan kansio ja muuta sen nimeen vaikka seuraava loppuliite: .poisto

Tällöin pluginin kansion nimi pitäisi olla jotain tyyliin plugin.poisto ja plugin deaktivoituu heti.

Kohta kohdalta etenevät kuvalliset ohjeet pluginin deaktivointiin palvelimella löydät täältä.

Jos et sen sijaan halua tai itse osaa korjata ongelmaa, voit olla meihin yhteydessä ja katsotaan sivusto taas kuntoon!

Tutustu myös WordPress-ylläpitopalveluumme ja huolehdimme sivustostasi!