Näin luot toimivan digitaalisen asiakaspolun verkkokauppaasi - Powerpanda Oy

Näin luot toimivan digitaalisen asiakaspolun verkkokauppaasi

Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa asiakkaan toimintoja ja vaiheita, kun hän asioi verkkokaupassasi. Asiakaspolun mallintamisella pyritään tarkastelemaan ostoprosessia asiakkaan näkökulmasta. Ostamisen tulee olla mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa, sillä asiakas ei halua käyttää turhaan aikaa etsimiseen ja odottamiseen.

Digitaalisen asiakaspolun vaiheet voidaan jakaa neljään vaiheeseen:

1. asiakkaan tavoittamiseen
2. asiakkaan sitouttamiseen
3. ostamisen aktivoimiseen
4. asiakassuhteesta huolehtimiseen

Seuraavaksi lyhyt oppimäärä siitä, mitä nämä vaiheet pitävät sisällään.

Asiakkaan tavoittaminen

Jotta asiakas päätyy juuri sinun yrityksesi verkkokauppaan, hänet tulee tavoittaa jotenkin. Keinoja ovat esimerkiksi eri markkinointikanavat, mainokset tai puskaradio ja suosittelut. Siksi on tärkeää viestiä ja markkinoida juuri niissä kanavissa, jotka tavoittavat oikean kohderyhmän. 

Asiakkaan sitouttaminen

Polun toisessa vaiheessa asiakas tutustuu yritykseesi ja alkaa etsiä lisätietoja. Siksi on tärkeää, että verkkokauppasi on hakukoneoptimoitu ja helposti löydettävissä. Asiakas saattaa myös tarkastella somekanaviasi sekä kaikkea muuta sisältöä, jota verkkokaupastasi tai sivustoltasi löytyy, joten huolehdi, että ne ovat ajan tasalla ja niitä päivitetään aktiivisesti.

Ostamisen aktivoiminen

Sitouttamisen jälkeen on aika aktivoida ostamaan. Siksi on tärkeää tarkastella verkkokaupan ostoprosessia ja tehdä siitä niin yksinkertainen ja helppo kuin mahdollista. Sivustosta kannattaa tehdä riittävän nopea sekä visuaalisesti selkeä. Asiakkaan tulee löytää haluamansa tuotteet nopeasti ja vaivattomasti. Voiko ostokset maksaa verkkopankin kautta, luottokortilla ja laskulla? Entä vaaditaanko ostosten tekemiseksi kirjautumista asiakastilille?

Asiakassuhteesta huolehtiminen

Jokaisen verkkokauppiaan tavoite on, että asiakas palaa ostoksille myös uudemman kerran. Asiakkaalle voi tarjota häntä kiinnostavia sisältöjä sekä tuotteita, jotka ylläpitävät asiakassuhdetta. Työkaluja tähän ovat esimerkiksi sosiaalisen median kanavat tai vaikkapa uutiskirjeet sekä muu jälkimarkkinointi. 

Onko yrityksesi verkkokaupan asiakaspolku kondiksessa? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Henrika
040-7384453
henrika@powerpanda.fi