Miten tekoälyä hyödynnetään sosiaalisessa mediassa?

Miten tekoälyä hyödynnetään sosiaalisessa mediassa?

Tekoälyä (AI) käytetään sosiaalisessa mediassa moni eri tavoin. Ihanteellisessa tilanteessa somen käyttäjien syötteet ovat täynnä heitä kiinnostavaa, relevanttia ja hyödyllistä sisältöä (mainokset mukaan lukien). Siksi markkinoijat hyödyntävät tekoälyä muun muassa sisällöntuotannossa, mainonnan kohdentamisessa sekä datan keräämisessä.

Seuraavaksi muutamia keskeisiä tapoja, miten tekoälyä voidaan käyttää sosiaalisessa mediassa.

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa

Sisällön tuottaminen voi viedä paljon aikaa etenkin jos yrityksessä ei työskentele copywriteria tai sisällöntuottajaa. Tunnetuin sisällöntuotannossa käytettävä tekoälyohjelma on ChatGPT, jonka avulla markkinoijat voivat luoda sisältöä esimerkiksi avainsanojen, kohdeyleisön, digitaalisten kanavien, ja jopa äänensävyn perusteella. ChatGPT:n avulla voidaan luoda esimerkiksi sosiaalisen median postauksia sekä blogiartikkeleja.

Tekoälyn avulla tehokkaampaa mainontaa

Kun verkossa on niin paljon hälinää, voi olla haastavaa saada mainoskampanjaa erottumaan joukosta. Fiksut yritykset hyödyntävät nyt tekoälyä tehdäkseen relevantimpia, sitouttavampia ja sitä kautta tehokkaampia markkinointikampanjoita.

Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi:

  • Suorittaa A/B-testausta
  • Luoda ja optimoida mainossisältöä
  • Analysoida kohdentamista ja budjettivaihtoehtoja
  • Löytää ja segmentoida yleisöjä
  • Hallita mainoskampanjoita

Tekoäly apuna personoinnissa

Tekoälyn avulla voidaan analysoida käyttäytymistä ja mieltymyksiä. Tämä mahdollistaa markkinoijille räätälöidyn sisällön luomisen, joka on houkuttelevaa ja relevanttia juuri heidän kohderyhmälleen. Hyvä esimerkki tästä on TikTok – sen algoritmi on niin taitava löytämään ja suosittelemaan relevanttia sisältöä, että siitä on kovaa vauhtia tulossa uusi hakukone.

Tekoälyn automaation avulla somessa voidaan optimoida julkaisuaikoja aiempien toimintatapojen perusteella. Tekoälyä voidaan käyttää myös tunnistamaan ajankohtaisia aiheita, trendaavia tai suosittuja avainsanoja sekä seuraamaan käynnissä olevia keskusteluja sosiaalisessa mediassa.

Tehokkaampaa vaikuttajamarkkinointia tekoälyn avulla

Perinteisen mainonnan on yhä vaikeampaa tavoittaa nykyajan mainosväsymyksestä kärsiviä asiakkaita, joten oikea somevaikuttaja voi tarjota tehokkaan tavan kasvattaa kohdeyleisöä. 

Tekoälyä hyödyntämällä voidaan tunnistaa paremmin vaikuttajia, joita yrityksen kohderyhmään kuuluvat seuraavat. Nämä työkalut voivat myös arvioida vaikuttajan sitoutumisen tasoa ja sisällön tyyliä sekä seurata suorituskykyä ja arvioida sijoitetun pääoman tuottoa (ROI).

Tekoäly asiakaspalvelussa

Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä asiakaspalvelukanava. Ihmiset haluavat vastauksia tai ratkaisuja ongelmiin nopeasti ja siksi he ottavat yrityksiin yhteyttä myös somen kautta. Monilla yrityksillä onkin nykyään käytössä chatbotteja sekä muita virtuaalisia avustajia. Esimerkiksi Metan Facebook Messengeriin voidaan ohjelmoida chatbot vastaamaan asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin. Vastaavanlaiset tekoälytyökalut voivat tarjota myös räätälöidyn verkkokauppakokemuksen tai tehdä jopa myyntiä.


Tarvitsetko apua digitaalisessa markkinoinnissa? Ota yhteyttä, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi