Miksi myös B2B-puolen yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin? - Powerpanda Oy

Miksi myös B2B-puolen yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin?

”No ku me ollaan tämmönen B2B-puolen yritys, ei me tehdä somella mitään, ku ei meidän asiakkaat oo siellä.”

Tällaisen lauseen olen kuullut useammin kuin kerran keskustellessani potentiaalisten asiakkaiden kanssa somemarkkinoinnista ja nyt kerron, miksi tämä väite ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Yksikään yritys ei ole robotti, vaan jokaisen, oli se sitten pienemmän tai isomman, firman takana on aina ihminen. Ja ketkä sosiaalista mediaa käyttävät? Kyllä, ihmiset – ensimmäisen puhelimensa saaneesta koululaisesta aina eläkkeellä elämästä nautiskelevaan toimitusjohtajaan asti. Somessa tavoitetaan siis ensisijaisesti ihminen, jonka kautta saadaan yhteys potentiaaliseen asiakasyritykseen.

Toinen syy, miksi somessa kannattaa markkinoida strategisesti myös B2B-puolella on asiakkaiden ostopäätöksen helpottaminen. Yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita harkitessa ostaja useimmiten näpyttelee ensin Googleen hakusanalla alan toimijat ja tutustuu potentiaalisten vaihtoehtojen verkkosivuihin sekä usein myös sosiaalisen median kanaviin saadakseen yrityksestä lisää tietoa – verkkosivuilla kun yleensä on vain ne tärkeimmät tiedot ja yrityksen palvelut, mutta ei näyttöä esimerkiksi siitä, miten yritys kommunikoi muiden kanssa.

Somen kautta yritykselläsi on mainio mahdollisuus tuoda esiin inhimillisiä puolia kuten esimerkiksi, että ”Hei, me ollaan oikeesti olemassa!”, ”Kyllä, olemme aktiivisia toimijoita!” ja ”Tällaisia tyyppejä me ollaan ja meidän kanssa yhteistyö sujuu vaivattomasti. Osta siis mieluummin meiltä kuin kilpailijalta!”, jolloin yrityksestäsi tulee helpommin lähestyttävä ja asiakkaan ostopäätös helpottuu. Me ihmiset kaipaamme tuttuuden tunnetta useimpia valintoja tehdessämme.

Vaikka asiakas ei ensimmäisen kerran yrityksesi somekanaviin törmätessään tekisikään välitöntä ostopäätöstä, olet kuitenkin jättänyt jonkinlaisen mielikuvan yrityksesi toiminnasta ja jäänyt asiakkaan mieleen. Positiivisen ensivaikutelman perusteella hän toivottavasti tarpeen ilmetessä ottaa yhteyttä juuri sinun yritykseesi kilpailevan firman sijasta – ja tämä onkin se kikka, jota kutsutaan kuuluisaksi ”positiiviseksi erottautumiseksi sosiaalisessa mediassa”.Se, miten positiivinen erottautuminen tehdään onnistuneesti, onkin sitten ihan oma taiteenlajinsa.

Ota meihin yhteyttä, autamme sinua siinä mielellämme!

Henrika
040-7384453
henrika@powerpanda.fi