Markkinoinnin trendit 2025 on myös julkaistu! Jos haluat lukea sen, siirry tästä!
Teknologian kehittyminen sekä kuluttajakäyttäytymisen muutokset kehittävät jatkuvasti markkinointiympäristöämme ja nykypäivän alati muuttuvilla markkinoilla onkin ratkaisevan tärkeää pysyä ajan tasalla vallalla olevista trendeistä. Jotta yrityksesi pysyy relevanttina ja kilpailukykyisenä, sinun tulee olla kartalla siitä, mitä markkinointimaailmassa tapahtuu.
Olemme keränneet tähän artikkeliin markkinoinnin trendejä, jotka auttavat yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä vuonna 2024.
Tekoälyn (AI) tuottama markkinoinnin automaatio
Tekoälyn integroiminen markkinointiin muuttaa tapaa, jolla yritykset analysoivat tietoja, personoivat palvelua sekä optimoivat kampanjoita. Esimerkiksi tekoälyä hyödyntävät chatbotit ja viestintäsovellukset mullistavat asiakasvuorovaikutuksen tarjoamalla entistä henkilökohtaisempaa palvelua, joka puolestaan vahvistaa asiakassuhteita. Vuonna 2024 yritysten päättäjien kannattaakin edistää ihmisten ja tekoälyn yhteistyötä.
Lue lisää tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa täältä.
Vaikuttajamarkkinointi
Kuluttajat tavoittelevat aitoja suosituksia tuotteista ja palveluista. Siksi ennusteiden mukaan mikrovaikuttajien, eli yksilöiden, joilla on pienemmät, mutta sitäkin sitoutuneemmat seuraajat, suosio tulee kasvamaan. Yritysten kannattaakin harkita tosissaan tekevänsä yhteistyötä vaikuttajien kanssa, joilla on todella niche-seuraajakunta ja ovat todellisia potentiaalisia asiakkaita yrityksellesi.
Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista täältä.
Lisätty todellisuus (AR) sekä virtuaalitodellisuus (VR)
Lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) kaltaiset teknologiat auttavat luomaan immersiivistä bränditarinointia sekä osallistamaan kuluttajia. Esimerkiksi verkkokaupat voivat parantaa asiakaskokemusta tarjoamalla virtuaalisia sovituselämyksiä, kuten esimerkiksi Zalando on tehnyt farkkujen kohdalla.
Lue lisää lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä digimarkkinoinnissa täältä.
Sosiaalinen kauppa
Sosiaalisen median alustoista tulee yhä enemmän sähköisen kaupan ekosysteemejä, jonka odotetaan vaikuttavan merkittävästi digitaaliseen ostokokemukseen. Tulevina vuosina suuret toimijat, kuten esimerkiksi Facebook, Instagram ja TikTok tulevat panostamaan entistä enemmän ostomahdollisuuksien kehittämiseen ja parantamiseen. Yritykset voivat hyötyä tästä kehittyvästä digitaalisesta kaupankäynnistä merkittävästi.
Hyperpersonointi
Tekoälyn ja koneoppimisen edistymisen myötä myynti- ja markkinointitiimit voivat hyödyntää entistä tehokkaammin asiakkaista kerättyä dataa sisällön, tuotesuositusten sekä tarjousten kuratointiin ja personointiin. Analysoimalla ihmisten toimintaa verkossa, kauppiaan pystyvät suosittelemaan tuotteitaan eri käyttäjille aiempaa yksilöllisemmin. Verkkokauppiaiden tulee kuitenkin aina muistaa toiminnassaan nykyiset yksityisyys- ja tietosuojakäytännöt.
Videomarkkinointi
Videoiden suosio jatkaa kasvuaan. Jotta onnistut viestimään mukaansatempaavasti ja dynaamisesti videoiden avulla, muista panostaa lyhyisiin videoihin sekä vuorovaikutteiseen sisältöön.
Lue lisää videomarkkinoinnista täältä.
Käyttäjien luoma sisältö (UGC)
UGC voi tehostaa brändin uskottavuutta ja asiakasuskollisuutta osallistamalla seuraajia ja asiakkaita sisällöntuotantoon. Tällainen lähestymistapa voi auttaa kasvattamaan tarinaa yrityksen ympärille sekä edistää yhteisöllisyyden tunnetta kuluttajien keskuudessa. Yritykset voivat kasvattaa UGC:n luomista käynnistämällä osallistavia kilpailuja ja haasteita esimerkiksi tiettyihin teemoihin liittyen tiettyjen, palkiten parhaat osallistujat. Yhteistyö relevanttien vaikuttajien kanssa voi myös kasvattaa kampanjan näkyvyyttä.
Lue lisää käyttäjien luomasta sisällöntuotannosta täältä.
Puhehaun optimointi
Viimeisimpien tutkimusten mukaan pelkästään Yhdysvalloissa on noin 200 miljoonaa ääniohjauksen käyttäjää. Puhehaun optimointitekniikoiden ymmärtäminen ja niiden käyttäminen auttaa tekemään sisällöstäsi löydettävämpää sekä sijoittumaan korkeammalle äänihakutuloksissa.
Kestävyys ja merkityksellinen markkinointi
Ympäristöasiat ovat entistä enemmän pinnalla keskustelussa ja siksi kuluttajat etsivät yhä enemmän brändejä, jotka ovat linjassa heidän arvojensa kanssa. Menestyäkseen yritysten on välttämätöntä omaksua kestäviä ja merkityksellisiä markkinointistrategioita. Nykyajan tietoisen kulutuksen aikana brändit, jotka todella ymmärtävät ja panostavat ympäristöystävälliseen toimintaan, kykenevät houkuttelemaan ja säilyttämään itsellään uskollisen asiakaskunnan.
Kaiken kaikkiaan yritykset, jotka sopeutuvat näihin trendeihin, vastaavat asiakkaidensa odotuksiin ja asemoivat itsensä kestävään menestykseen markkinoinnin alati muuttuvassa maailmassa.
Tarvitsetko lisäkäsiä markkinointiin? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!
Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi