Koronan myötä livelähetykset ovat saaneet suuren suosion sosiaalisen median kanavissa. Yksinkertaisimmillaan livelähetyksen voi järjestää esimerkiksi Instagramin tai Facebookin kautta kotisohvalla istuen ja seuraajilleen niitä näitä höpötellen. Jonkin verran aikaa ja työtä investoimalla, livelähetyksestä voi luoda merkittävänkin spektaakkelin.

Miten yritysten kannattaa hyödyntää livelähetyksiä markkinoinnissa ja viestinnässä?

Livelähetykset eroavat tavanomaisesta somesisällöstä

Livelähetyksen etu on luonnollisesti se, että kaikki tapahtuu livenä, tässä hetkessä ja nyt. Sisältöä ei ole kiillotettu tai muokattu ennen julkaisua ja siksi se on inhimillistä ja katsojalle mielenkiintoista.

Kirkasta ensimmäiseksi livelähetyksen aihe ja tavoite. Miksi kannattaa järjestää mieluummin livelähetys kuin vaikkapa kertoa sama asia blogipostauksessa? Kenelle livelähetys on suunnattu? Mikä aihe kohderyhmää kiinnostaa?

Livelähetyksen avulla voidaan esimerkiksi lanseerata uusi innovaatio, tuote tai palvelu ennen kuin se julkaistaan muissa kanavissa. Myös tiedon jakaminen webinaarimaiseen tyyliin on yksi hyvä vaihtoehto hyödyntää livelähetyksiä yrityksen näkökulmasta. Ideoita on niin paljon kuin on tekijöitä ja mahdollisuuksia!

Mikä on paras ajankohta livelähetyksen pitämiselle?

Liven sisältö ja pituus vaikuttavat totta kai siihen koska lähetys kannattaa pitää. Onko se nopea lounasaikaan sopiva lanseerauslähetys vai pidempi sosiaalinen tilaisuus?

Tutki somekanavistasi, koska seuraajasi ovat paikalla ja mihin aikaan päivästä. Yleensä ihmiset viettävät somessa aikaa iltaisin, joten ehkä jokin arki-ilta olisi passeli vaihtoehto lähetyksen ajankohdaksi? Mikään ei toisaalta myöskään estä pitämästä vaikkapa aamupalaliveä!

Suunnittelu ja markkinointi etukäteen on kaiken a ja o

Suunnittele lähetyksesi runko huolellisesti, mutta jätä paljon tilaa vapaalle keskustelulle. Listaa esimerkiksi ranskalaisin viivoin aiheet, joista lähetyksessä on tarkoitus puhua ja missä järjestyksessä. Älä kuitenkaan kirjoita tarkkoja vuorosanoja etukäteen, koska silloin livestä jää puuttumaan luontevuus ja rentous. Et ole tekemässä uutislähetystä vaan helposti lähestyttävää ja mielenkiintoista sisältöä.

Markkinoi liveä etukäteen, sillä muuten seuraajasi eivät välttämättä löydä sitä. Viikko tai pari aktiivista mainontaa riittää hyvin.

Livelähetyksiä varten ei tarvitse olla “tekniikan ihmelapsi”

Millaista kalustoa tai tekniikkaa llivelähetyksiä varten tarvitaan? Yksinkertaisimmillaan pärjäät puhelimella ja hyvällä valaistuksella.

Tässä hyviä kysymyksiä tarvittavaa tekniikkaa varten: Missä livelähetys toteutetaan? Kuinka monta ihmistä livessä esiintyy? Millainen tausta takanasi on? Onko valkoinen seinä ok vai kaipaako tausta maisemointia?

Pimeää kuvaa on epämiellyttävää katsoa, joten panosta valoon. Jos lähetys pidetään päiväsaikaan, voit kuvata ikkunan edessä. Myös kirkasvalolamppu toimii tarvittaessa valon lähteenä (nimim. “Testattu on”)

Kun nämä kaikki asiat on mietitty, on aika siirtyä suunnittelusta toteutukseen. Jos kaipaat apua livelähetysten pitämiseen ota yhteyttä, me Powerpandalla autamme mielellämme!

Effiina
effiina@powerpanda.fi
0440787425

Kategoriat: Markkinointi

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *