Digitaalinen markkinointi kehittyy ja muuttuu jatkuvasti, Esimerkiksi Forbesin ennusteen mukaan vuosi 2022 saattaa tuoda mukanaan isojakin muutoksia. Yritysten ja brändien ei kannata pelkästään tehdä suunnitelmia digitaalisen markkinoinnin tulevaisuutta varten, vaan valmistautua myös ottamaan näistä muutoksista kaikki hyöty irti.
Tässä 9 digitaalisen markkinoinnin trendiä, joita kannattaa pitää silmällä vuonna 2022.
1. Metan valta
Facebook vaihtoi taannoin nimensä Metaksi ja yhtiö aikoo tulevaisuudessa kasvattaa valta-asemaansa digitaalisella kentällä. Metaverse on termi, joka tarkoittaa virtuaalista ja lisättyä todellisuutta ja siihen Facebook aikoo jatkossa panostaa. Markkinoijien kannattaakin miettiä mahdollisuuksia, joilla he voivat hyödyntää tätä uutta kenttää.
2. Vaikuttajamarkkinointi B2B-kentällä
Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan, myös B2B-puolella. Vaikuttajakampanjat tarjoavat luonnostaan kontekstin ja merkityksen, sillä vaikuttaja luottaa itse mainostamaansa tuotteeseen tai palveluun. Esimerkiksi Adobe on ottanut vaikuttajamarkkinoinnin B2B-puolella vahvasti haltuun.
3. Yksityisyyden suoja haastaa mainonnan
Nykypäivän digitaalinen mainonta on vahvasti automatisoitua ja datan avulla optimoitua. Uudet yksityisyyden suojaan liittyvät sääntelyt ja rajoitukset vähentävät automatisoinnin ja datan voimaa ja siten pienentävät niiden merkitystä. Markkinoijien kannattaa miettiä, millainen vaikutus rajoituksilla on markkinointiin ja mitä muita keinoja markkinoinnin tehostamiseen löytyy.
4. Tehokkaampaa strategiaa
Koska automaatio ja tekoäly hoitavat ison osan mainonnasta, markkinoijien kannattaa keskittyä enemmän strategiaan ja markkinoinnin kehittämiseen. Millaisia toimenpiteitä vaaditaan, jotta yritys saadaan kasvuun?
5. LinkedIn vahvistaa asemiaan
LinkedIn on osoittanut viimeisten vuosien aikana olevansa vahvasti kasvava somekanava. Yhtiö kehittää alustaansa ja julkaisee jatkuvasti uusia hyödyllisiä ominaisuuksia käyttäjilleen. Onhan sinun yrityksesi jo LinkedInissä?
6. SEO ei vaadi kikkailua
Hakukoneoptimointi on yksi vanhimpia ja arvokkaimpia digitaalisen markkinoinnin muotoja. Algoritmit ovat jatkuvasti fiksumpia ja keskittyvät isompiin kokonaisuuksiin, joten kannattaa jättää turha kikkailu sikseen ja panostaa erinomaiseen ja merkitykselliseen palvelu- ja käyttäjäkokemukseen.
7. Ansaittu mediatila on tärkeämpää kuin mainonta
Koska mainoksia tulvii käyttäjien silmille kaikista mahdollisista kanavista, ansaittu mediahuomio, suositukset sekä “word-of mouth” -markkinointi on paljon tehokkaampaa. Markkinoijien kannattaa keskittyä luomaan mieleenpainuvia kokemuksia kaikkeen kanssakäymiseen asiakkaidensa kanssa, jotta viidakkorumpu saadaan soimaan ja ihmiset suosittelemaan tuotteita ja palveluita toisilleen.
8. Algoritmi määrää tahdin
Algoritmi ohjaa lähes kaikkia digitaalisen markkinoinnin kanavia – somefeedejä, mainoksia, hakukoneoptimointia sekä jopa sähköpostia. Kaikki algoritmit optimoivat toimintaansa yksinkertaisen asian perusteella: Käyttäjäkokemuksen. Siksi se on asia, johon markkinoijien kannattaa ehdottomasti panostaa.
9. Vähemmän on enemmän
Koska digitaaliseen markkinointiin on paljon mahdollisuuksia ja kanavia, monet yritykset tekevät sen virheen, että ne yrittävät toimia niissä kaikissa vähäsen. Paremman lopputuloksen saa, jos panostaa täysillä vain yhteen tai kahteen kanavaan. Missä kanavassa sinun asiakkaasi viettävät eniten aikaa?
Tarvitsetko apua digitaaliseen markkinointiin? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!
Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi