CTA – kauppaa kannattaa kysyä myös verkossa

CTA – kauppaa kannattaa kysyä myös verkossa

Jokaisessa myyntikoulutuksessa puhutaan aina kaupan kysymisen tärkeydestä – jos myyjä ei tee ostamista mahdollisimman helpoksi tai kysy ostajalta suoraan “tehdäänkö kaupat”, jää rahat usein kilahtamatta kassaan. Sama periaate pätee myös verkkokaupassa sekä muilla sähköisillä myyntialustoilla.

CTA = Call to Action

Call to Action tarkoittaa suomeksi toimintakehotusta eli esimerkiksi kotisivuvierailijalle kutsua suorittamaan haluttua toimintoa. Toimintakehotus on esimerkiksi painike tai linkki, jonka kautta vierailija ottaa yritykseen yhteyttä, jättää omat yhteystietonsa tai tekee suoraan ostopäätöksen. Painikkeessa tai linkissä voi lukea esimerkiksi “ota yhteyttä”, “tilaa uutiskirje”, “lataa oppaamme” tai “osta nyt”.

Näin valjastat Call to Actionit tehokkaaseen käyttöön

Ostamisen tulee olla mahdollisimman helppoa, joten toimintakehotteita kannattaa sijoittaa kotisivujen jokaiselle välilehdelle. Jos potentiaalinen ostaja joutuu esimerkiksi etsimään myyjän yhteystietoja monen klikkauksen tai välilehden takaa, jää kaupat silloin toteutumatta.

Call to Actionilla tulee aina olla tavoite – haluatko kasvattaa myyntiä, saada lisää kävijöitä kotisivuille tai kerätä enemmän yrityksesi uutiskirjeelle tilaajia? Toimintakehotteessa tulee aina selkeästi lukea, miten vierailija hyötyy klikatessaan Call to Actionia.

Call to Actionin kuuluu houkutella vierailijaa klikkaamaan, joten sen kannattaa erottua muusta sisällöstä selkeästi esimerkiksi kirkkaalla värillä.

Eri ihmiset reagoivat toimintakehotuksiin eri tavoin. Siksi kannattaakin rohkeasti A/B -testauksella kokeilla, millainen Call to Action tuottaa parhaimmat tulokset.

Ovatko kotisivusi ajan tasalla? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Jenni
040-7558816
jenni@powerpanda.fi