7 asiaa, joita yrityksen ei koskaan kannata tehdä sosiaalisessa mediassa

Monesti kirjoitetaan blogipostauksia siitä, mitä kannattaa tehdä, jotta menestyy sosiaalisessa mediassa, mutta mitä virheitä somessa kannattaa ehdottomasti välttää? Mokia tapahtuu tottakai meille jokaiselle ja useimmissa tapauksissa ne pystyy kuittaamaan naurulla, mutta tässä on kompakti lista asioista, joita ei kannata edes kokeilla.

Huonot käytöstavat

Käsitelläänpä heti se kaikkein yksinkertaisin somemoka pois alta. Huonot käytöstavat kuten esimerkiksi kilpailijoiden haukkuminen, ilkeät kommentit tai riitely kannattaa kokonaan jättää pois niin henkilökohtaisesta kuin yrityksenkin someprofiilin toiminnasta.

Runsaat kirjoitusvirheet tai suhruiset kuvat

Nykyään sosiaalinen media on jo niin peruskauraa yritysten markkinoinnissa, että jos et siihen panosta, älä tee sitä ollenkaan. Heilahtaneet epätarkat kuvat ja :;;;;;.;;,, -merkeillä täytetyt, kirjoitusvirheitä täynnä olevat tekstit syövät yrityksesi uskottavuutta. Jos et ole varma miten somessa kannattaa postata ja mitä, palkkaa avuksi mainostoimisto tai osallistu somekoulutukseen.

Provosoituminen

Älä lähde (etenkään trollien kanssa) väittelyyn mukaan. Jos joku antaa yrityksellesi julkisesti somessa negatiivista palautetta, kiitä ystävällisesti palautteesta ja tee tarvittaessa korjattavat toimenpiteet. Älä vähättele tai kiistä ihmisten kokemuksia, vaikka kyseessä olisikin selkeä provosointi.

Kommentteihin ja viesteihin vastaamatta jättäminen

Vastaa kaikkiin kommentteihin ja viesteihin, joita yrityksesi saa somessa. Se, miten nopeasti vastaat niihin vaikuttaa nimittäin algoritmiin ja sitä kautta sivusi ja julkaisujesi näkyvyyteen. Siksi myös säännöllinen ja aktiivinen julkaisutahti on todella tärkeää sosiaalisessa mediassa.

Pelkän tekstin julkaisu ilman kuvaa ja videota

Älä tee sitä. Simple as that.

Ironia

“Siis tää oli oikeesti vitsi! Miksei kukaan tajunnut?” Kannattaa muistaa, että kirjoitetussa kielessä ironian ja sarkasmin väärinymmärtäminen on erittäin, ja painotan: erittäin todennäköistä. Tekstistä nimittäin puuttuu kaikki muut kommunikoinnin osa-alueet kuten esimerkiksi eleet, äänenpainot ja ilmeet, joten erittäin suurella todennäköisyydellä puhtaasti vitsinä kirjoitettu sarkastinen teksti ymmärretään helposti täysin väärin. Totta kai huumoria saa ja kuuluukin käyttää somessa, mutta jos hyödynnät postauksissasi ironiaa, tee se niin, että joka ikinen lukija sen varmasti ymmärtää.

Seuraajien ostaminen

Seuraajia on mahdollista ostaa esimerkiksi Instagramissa, mutta sitä ei missään tapauksessa kannata tehdä. Instagram nimittäin rankaisee pienentämällä tilisi näkyvyyttä, jos tiliäsi seuraa paljon botteja eli feikkitilejä.

Tarvitsetko lisäkäsiä somemarkkinointiin? Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voimme olla avuksi!

Effiina
0440787425
effiina@powerpanda.fi